  • 31. Data: 2003-07-06 16:10:30
    Temat: Re: legitymowanie, zatrzymanie - procedury
    Od: poreba <d...@p...com>

    Artur Golanski <A...@w...net.pl> niebacznie popelnil
    news:ugjfgv0trm0mng002cf65br4h3svsrrrvm@4ax.com:

    > (to naprawdę nie licowało z postawą studenta prawa ?
    > czy jednak policjanta ?)
    A dlaczego sądzisz, że jedno wyklucza drugie?!

    --
    pozdro
    poreba

  • 32. Data: 2003-07-06 16:27:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | przez "bandytów". To oczywiste i truizm.
    |
    | Pytałem o to, czy zgodnie z obecnymi uregulowaniami policjant
    | kierujący się podanymi jako przykład w nawiasach pobudkami
    | (można wymyślić inny: jakąś prywatną sprawę szwagra)
    | a przedstawiający wersję o "uzasadnionym podejrzeniu" "podejrzanym
    | zachowaniu" itd. jest bezkarny. Bo z lektury psp wnioskuję, że
    | jedynym kryterium bezprawności jego działania mogą być
    | "nieudowadnialne" lub "niezmiernie-trudno-udowadnialne" intencje.
    | Jeżeli źle odczytałem relacje o stanie prawnym proszę o korektę.

    No cóż. W praktyce masz rację i mogą tu mieć miejsce pewne nieprawidłowości.
    W każdym razie, dokąd nie udowodni się, że policjant wykorzystał prywatnie w
    jakikolwiek sposób te informacje, to jest kryty. Legitymować może. Zresztą
    dopiero byłoby zamieszanie, jakby nie mógł i musiał legitymowanemu
    przedstawiać pisemne uzasadnienie, to by była dopiero heca.

  • 33. Data: 2003-07-06 16:29:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Może. Zakoczę Cię pewnie, ale nawet Ty to możesz zrobić (jeśli nei jesteś
    policjantem nawet). Wniosek o ukaranie do sądu może złożyć każdy obywatel.
    Jako obywatel nie masz parwa legitymować, więc musisz wezwać policję w tym
    celu. Ale policjanci mogą poprzestać na wylegitymowaniu klientów i pouczeniu
    Cię o prawie do złożenia wniosku do sądu o ukaranie.

  • 34. Data: 2003-07-06 16:29:12
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał:

    >A na jakiej podstawie tą kontrolę, bo on nie jest zatrzymany
    >w związku z przestępstwem?

    Czy 'stwarzanie bezpośredniego zagrożenie dla życia lub zdrowia
    ludzkiego' nie jest czynem zabronionym ?

    Artur Golański

  • 35. Data: 2003-07-06 16:33:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Więc się chyba wszyscy zgadzamy z tym, że pewne rzeczy należy odnotowywać
    | notatniku, bo nie ma przepisu, który by zwalniał z tego obowiązku. Skoro
    | tak, to notatnik być powinien.

    Odnoszę wrażenie, że nie wszyscy. Ssj5 jest odmiennego zdania i narazie nie
    przychylił się do naszego poglądu.

    | Ale czy dochodzeniowcy, operacyjni czy nawet zaopatrzeniowcy mają
    | notatniki ? ? ? Czy nie prowadzi ich tylko prewencja i rd?

    Każdy policjant ma notatnik służbowy, a przynajmniej powinien go mieć.

    | A co miałby odnotowywać logistyk w tymże notesiku, bo o czynnościach z
    art.
    | 15 to chyba tylko bajki dzieciom opowiada?

    Toteż właśnie logistyk notatnika pewnie nie ma, a w każdym razie pewien
    trudno mu sobie przypomnieć, gdzie go ma. Ale powinien go mieć.

    | Powinien mieć notatnik na wszelki wypadek, może kogoś będzie musiał
    | wylegitymować... - ja się nie dziwię, że w praktyce nie mają notatników,
    ale
    | wtedy zupełnie nie ma możliwości stosowania się do procedury.

    Znam większe i poważniejsze odstępstwa od procedury niż brak wpisu w
    notatniku. Ale jak będą szukali haka, to i ten będzie dobry. Zresztą znam
    jednostkę, w której w pionach logistycznych polecono im w notatnikach
    zapisywać, co robili w danym dniu.

  • 36. Data: 2003-07-06 16:49:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Ja wiem dobrze czym różni się kontrola od "sprawdzenia" i wiem, że na
    | szkoleniach policyjnych uczą: zatrzymujemy i dokonujemy sprawdzenia, czy
    | klient nie ma broni etc.
    | Co jest więc podstawą prawną do dokonania tego sprawdzenia przy
    zatrzymaniu
    | stricte procesowym ?
    | Bo w kpk nie ma o tym mowy, czy jeśli mamy prawo pozbawić kogoś wolności
    na
    | podstawie kpk to jednocześnie
    | mamy prawo wkładać mu ręce do kieszeni czy rękawa i zobaczyć co ma pod
    | koszulą ?

    Moim zdaniem należałoby uznać, że w wypadku zatrzymania procesowego, to na
    miejscu dokonuje się kontroli osobistej.

    | A w zatrzymaniu nieprocesowym RM wpisała nawet "sprawdzenie" do
    | rozporządzenia, ale na jakiej podstawie?
    | Czy również zgodnie z interpretacją: jeśli mamy prawo pozbawić kogoś
    | wolności na
    | podstawie ustawy o Policji to jednocześnie mamy prawo wkładać mu ręce do
    | kieszeni czy rękawa ?

    W sumie faktycznie może powinno być w ustawie. Nigdy się nad tym nie
    zastanawiałem. No chyba, że uznać, że to sprawdzenie jest integralną części
    zatrzymania i określeniem sposobu wykonania tej czynności. Wydaje mi się, że
    to również takie rozumowanie nie byłoby zanadto naciągane. Z całą pewnością
    zatrzymanie jest o wiele większą uciążliwością od samego sprawdzenia więc
    może prawodawca uznał, że skoro wyczerpane zostały przesłanki do zatrzymania
    to tym bardziej do sprawdzenia.

    Zresztą, może zgrabniej by było, by w rozporządzeniu to ująć w ten sposób,
    że przy zatrzymaniu należy dokonać kontroli osobistej. Wówczas chyba nie
    byłoby już żadnych kłopotów, a wyszłoby na to samo.

  • 37. Data: 2003-07-06 18:32:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Niekoniecznie musi być. Jak gość leży sobie absolutnie pijany na mrozie, to
    w sumie przestępstwa nie popełnia, ale swojemu zdrowiu a nawet życiu
    niewątpliwie zagraża. Pewnie by się jeszcze kilka innych wypadków znalazło.

  • 38. Data: 2003-07-06 19:08:29
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    poreba <d...@p...com> napisał:

    >A dlaczego sądzisz, że jedno wyklucza drugie?!
    Wcale tak, nie sądzę.
    Do studenta się przyznał, a do policjanta narazie nie.

    Artur Golański

  • 39. Data: 2003-07-06 19:21:25
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >Zresztą, może zgrabniej by było, by w rozporządzeniu to ująć w ten sposób,
    >że przy zatrzymaniu należy dokonać kontroli osobistej.
    Może i zgrabniej (zależy od upodobań), ale na pewno niekonstytucyjnie
    (w treści rozporządzenia, a nie ustawy).

    Artur Golański

  • 40. Data: 2003-07-06 19:32:37
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >Jak gość leży sobie absolutnie pijany na mrozie, to
    >w sumie przestępstwa nie popełnia
    Piszesz nie wiadomo komu i na co.. domyślać się trzeba.. zostaw choć
    drobny cycat.
    Dziwy piszesz swoją drogą ! Jak 'gość pijany', to słyszałem, że go
    odwożą do izby wytrzeźwień, a ta rządzi się swoimi prawami.

    Artur Golański