  • 1. Data: 2003-12-03 14:02:14
    Temat: legalne wszystkie mp3?
    Od: "usenetuser" <u...@p...onet.pl>

    Witam

    Bardzo prosze nie obrzucac mnie blotem za brak znajomosci prawa, a cala
    sprawe potraktowac luzno i z usmiechem. Ale do rzeczy...
    Mam pytanie z kategorii idiotus lex filozofus.

    W ktorym momencie lamie sie prawo w przypadku plikow mp3:

    1. Szukam pliku mp3, ktory zamierzam skopiowac na hdd i osdluchac;
    2. Znalazlem plik i zaczynam go kopiowac;
    3. Plik sie kopiuje, ale nie jest jeszcze utworem a jedynie garstka plikow
    binarnych;
    4. Plik skopiowany w calosci jest juz na dysku;
    5. Odsluchuje plik sciagniety z internetu na twardy dysk.

    Ad.1
    Pytanie: Czy szukanie pliku mp3 w wyszukiwarce (programie) jest juz
    przestepstwem?
    Odpowiedz: Nie, bo to ze szukam nie znaczy wcale ze chce go sciagnac.

    Przyklad pomocniczy: Dzien dobry, czy maja Panstwo ostre noze z duzym
    ostrzem?
    Odpowiedz: Tak, mamy nawet tasaki jakby byl Pan zainteresowany.
    Konkluzja: Pytanie o w/w narzedzia nie oznacza ze bede mordowal.

    Ad.2
    Pytanie: Czy kazdy plik z rozszerzeniem *.mp3 musi byc (tym) plikiem mp3?
    Odpowiedz: Nie. Rozszerzenie pliku nie potwierdza jego wlasnosci, jest
    jedynie informacja.
    Konkluzja: O tym co teraz sciagam, przekonam sie dopiero jak sciagne
    calosc i przeslucham.

    Ad.3
    j/w

    Ad.4
    Pytanie: Czy to jest ten moment kidey lamie sie prawo?
    Odpowiedz: Na pewno posiadam wartosc binarna, ktora wcale nie musi byc
    zapisem audio (Ad.2)
    Zlota Mysl: Mam plik, ktory wcale nie musi okazac sie plikiem *.mp3, do
    czasu az... (Ad.5)
    Zaslyszane: Przeciez posiadanie nie jest karalne, wiec nie lamie w tej
    chwili prawa?

    Ad.5
    Odsluchuje plik, ktory sciagnalem. Tak, to jest ten utwor.
    Pytanie: Czy sluchanie muzyki za ktora nie zaplacilem jest karane?
    Chwila zastanowienia: Sluchajac muzyki z radio tez nie place za utwor...

    Dodatkowe informacje: Za co jest abonament..? Za mozliwosc odbioru stacji
    RTV.
    Czy jest obowiazkowy? Nie.
    Wiec nie place za ten utwor.

    Dodatkowa informacja: W cene urzadzen oraz nosnikow umozliwiajacych
    rejestracje utworow
    wliczane sa oplaty dla przemyslu audio/video.

    Chwila zastanowienia: Czyli jednak zaplace za ten utwor, jezeli nagram go
    na plyte.

    Odpowiedz: Plik, za ktory zaplacilem, powinien byc legalny.

    Pozdrawiam
    Rojbert

  • 2. Data: 2003-12-03 14:08:21
    Temat: Re: legalne wszystkie mp3?
    Od: marcin <s...@s...friends.id.pl>

    Użytkownik usenetuser napisał:

    > 1. Szukam pliku mp3, ktory zamierzam skopiowac na hdd i osdluchac;

    przygotowanie - niekaralne

    > 2. Znalazlem plik i zaczynam go kopiowac;

    usiłowanie - karalne

    > 3. Plik sie kopiuje, ale nie jest jeszcze utworem a jedynie garstka plikow
    > binarnych;

    j.w.

    > 4. Plik skopiowany w calosci jest juz na dysku;

    dokonanie - karalne

> [...]

    > przestepstwem?
    > Odpowiedz: Nie, bo to ze szukam nie znaczy wcale ze chce go sciagnac.

    słusznie

> [...]
    > jedynie informacja.
    > Konkluzja: O tym co teraz sciagam, przekonam sie dopiero jak sciagne

    częściowo słusznie :-)

    > Zaslyszane: Przeciez posiadanie nie jest karalne, wiec nie lamie w tej
    > chwili prawa?

    powyższe zdanie jest fałszywe :-)

    > Odsluchuje plik, ktory sciagnalem. Tak, to jest ten utwor.
    > Pytanie: Czy sluchanie muzyki za ktora nie zaplacilem jest karane?

    tak

    > Chwila zastanowienia: Sluchajac muzyki z radio tez nie place za utwor...

    ale radio zapłaciło za możłiwośc korzystania, a Ty nie korzystasz tylko
    słuchasz :-)

    > Dodatkowe informacje: Za co jest abonament..? Za mozliwosc odbioru stacji
    > RTV.

    za posiadanie odbiornika

    > Czy jest obowiazkowy? Nie.

    tak

    > Odpowiedz: Plik, za ktory zaplacilem, powinien byc legalny.

    niezłe, ale nieprawdziwe

  • 3. Data: 2003-12-03 14:22:54
    Od: "usenetuser" <u...@p...onet.pl>

    > za posiadanie odbiornika

    > tak

    I tu rodzi sie kolejne pytanie.
    Jakis czas temu (2-3 tyg) w programie 'Oblicza mediow' (tvp1) byla
    dyskusja o abonamencie i tam przedstawiciel TVP oswiadczyl ze abonament
    nie jest obowiazkowy. Jaka jest prawda w takim razie?

    Pozdrawiam
    Rojbert

  • 4. Data: 2003-12-03 16:04:42
    Od: "Rafal 'Raf256' Maj" <s...@r...com>

    s...@s...friends.id.pl news:bqkqq6$t6g$1@atlantis.news.tpi.pl

    > ale radio zapłaciło za możłiwośc korzystania, a Ty nie korzystasz tylko
    > słuchasz :-)

    Natomiast - jezeli zgram na wlasny uzytek z radia sobie mp3, lub na kasete
    itd, lub nagram na VHS, lub na komputer film z telewizji - jest to juz
    legalne?

    ~~~
    GG-1175498 ____| ]____,
    Rafal 'Raf256' Maj X-( * )
    Rafal(at)Raf256(dot)com ,"----------"

  • 5. Data: 2003-12-03 16:13:54
    Temat: Odp: legalne wszystkie mp3?
    Od: "Paweł" <bezspamesrswa!_szept1@poczta.onet.pl>

    Użytkownik usenetuser <u...@p...onet.pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:bqkrj3$ftb$...@n...onet.pl...
> [...]
    > dyskusja o abonamencie i tam przedstawiciel TVP oswiadczyl ze abonament
    > nie jest obowiazkowy. Jaka jest prawda w takim razie?

    Podobno nie ma ustawy nakładającej taki obowiązek.
    TVP nie jest władna do nałożenia obowiązku płacenia podatku za posiadanie
    odbiornika, a tym byłby abonament.
    Ergo jest to dobrowolna wpłata na rzecz TVP.
    Tyle dowiedziałem się na zajęciach :)
    Paweł

  • 6. Data: 2003-12-03 16:36:48
    Od: marcin <s...@s...friends.id.pl>

    Użytkownik Rafal 'Raf256' Maj napisał:

    > Natomiast - jezeli zgram na wlasny uzytek z radia sobie mp3, lub na kasete
    > itd, lub nagram na VHS, lub na komputer film z telewizji - jest to juz
    > legalne?

    nie znam się specjalnei na prawie autorskim, ale wydaje mi się, że nie.

    Bo nie masz prawa korzystania z utworu.
    Wudaje mi się, że to podpada pod art. 118 ustawy o prawie autorskim:

    1. Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przedmiot będący nośnikiem
    utworu, artystycznego wykonania, fonogramu, wideogramu
    rozpowszechnianego lub zwielokrotnionego bez uprawnienia albo wbrew jego
    warunkom nabywa lub pomaga w jego zbyciu albo przedmiot ten przyjmuje
    lub pomaga w jego ukryciu,
    podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

  • 7. Data: 2003-12-03 17:01:26
    Od: "usenetuser" <u...@p...onet.pl>

    > dokonanie - karalne

    Dokonalem skopiowania pliku, ale nie znam jeszcze 'calej prawdy' o tym
    pliku, ktory wcale nie musi okazac sie plikiem audio, a moze byc wirusem o
    takiej nazwie. Do czasu, gdy nie odtworze tego pliku (Ad.5) nie powinno
    byc to przestepstwem (dokonaniem) bo nie wiadomo co to jest za plik. W
    chwili obecnej jest to tylko 'jakas (za)wartosc binarna'.

    MYSL: Czy lamie prawo sciagajac ten plik (nie odnosze zadnej korzysci),
    czy sluchajac tego pliku?
    PYTANIE: Czy jezeli teraz usunalbym ten plik z dysku, to oznaczaloby ze
    nie zlamalem prawa, gdyz nie poznalem zawartosci tego pliku, a jedynie go
    widzialem?

    Chwila zastanowienia: Czy patrzenie na pliki *.mp3 jest karalne?

    Odpowiedz:?

    Mam nadzieje ze nie przegialem, ale ciekawi mnie czy sciaganie utworow
    jest nielegalne, czy ich sluchanie.

    Pozdrowionka
    Rojbert

  • 8. Data: 2003-12-03 17:09:43
    Od: marcin <s...@s...friends.id.pl>

> [...]

    > byc to przestepstwem (dokonaniem) bo nie wiadomo co to jest za plik. W
    > chwili obecnej jest to tylko 'jakas (za)wartosc binarna'.

    również teoretyzuję
    Twój czyn może być potraktowany jako usiłowanie dokonania czynu, które
    jest karane w zasadzie tak samo jak czyn.

    Zauważ,że ściągając ten plik, ściągasz coś konkretnego, czego wcześniej
    szukałeś. Wiec masz zamiar (tak wygląda z okoliności) posiadać jakiś
    okreśłony utwór.

    > MYSL: Czy lamie prawo sciagajac ten plik (nie odnosze zadnej korzysci),
    > czy sluchajac tego pliku?

    j.w.

    > PYTANIE: Czy jezeli teraz usunalbym ten plik z dysku, to oznaczaloby ze
    > nie zlamalem prawa, gdyz nie poznalem zawartosci tego pliku, a jedynie go
    > widzialem?

    to chyba czynny żal byłby, ale nie chce mi się juz zastanawiać o tej
    porze :-)

    > Mam nadzieje ze nie przegialem, ale ciekawi mnie czy sciaganie utworow
    > jest nielegalne, czy ich sluchanie.

    mam nadzieję, że wyżej znajdziesz odpowiedź

  • 9. Data: 2003-12-03 17:15:00
    Od: "Rafal 'Raf256' Maj" <s...@r...com>

    s...@s...friends.id.pl news:bql3j5$kaj$1@nemesis.news.tpi.pl

    > nie znam się specjalnei na prawie autorskim, ale wydaje mi się, że nie.
    > Bo nie masz prawa korzystania z utworu.

    Jak ktos juz zauwazyl, mam prawo skoro oplacam abonament radiowo-
    telewizyjny.

    > 1. Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przedmiot będący nośnikiem

    Ale nie robie tego w celu jakiejkolwiek korzysci, tylko na uzytek walsny.

  • 10. Data: 2003-12-03 17:15:24
    Od: "Flashi" <flashi@_usun_to_pf.pl>

    Użytkownik "marcin" <s...@s...friends.id.pl> napisał w wiadomości

    > nie znam się specjalnei na prawie autorskim, ale wydaje mi się, że nie.

    no wlasnie tutaj jest pies pogrzebany ...
    mozesz sobie nagrac film z TV ... mozesz sobie zrobic mp3 z programu z radia
    i nie lamie to prawa ... do momentu kiedy bedziesz chcial to sprzedac ...

> [...]
    > lub pomaga w jego ukryciu,
    > podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

    A ja zaplacilem za mozliwosc sluchania tego radia/ogladania TV ... to daje
    mi mozliwosc nagrania i odsluchania/ogladniecia tyle razy ile bede chcial :)