  • 1. Data: 2008-06-20 14:11:06
    Temat: kwalifikacja prawna czynu (teoria)
    Od: "kuba " <j...@N...gazeta.pl>

    Jaka jest waszym zdaniem kwalifikacja jeśli x gwałci y i wyniku tego gwałtu y
    umiera, jednak skutek w postaci śmierci nie jest objęty zamiarem x-a?
    Moja propozycja to art. 197 (pewnie z par. 4) w zbiegu ze 155 kk. - jednak nie
    ukrywam, że wydaje mi się to trochę sztuczne.
    Chyba że 148 par. 2, gdyby przyjąć, że gwałcenie _zawsze_ pociąga za sobą
    godzenie się na spowodowanie śmierci, ale z tym chyba też do końca nie można
    się zgodzić.

    pozdrawiam
    kuba

  • 2. Data: 2008-06-20 16:05:19
    Temat: Re: kwalifikacja prawna czynu (teoria)
    Od: prefi <p...@g...pl>

    kuba pisze:
> [...]
    > godzenie się na spowodowanie śmierci, ale z tym chyba też do końca nie można

    za malo danych; opisz czyn podajac wszelkie okolicznosci.

    smierc zazwyczaj nie jest skutkiem gwaltu, nawet ze
    szczegolnym okrucienstwem; scislej - przyczyna smierci nie
    jest sam gwalt, lecz towarzyszace mu okolicznosci, no chyba
    ze sprawca np. w wyniku gwaltu zarazil HIV albo inna
    smiertelna choroba...

    pozdro:)

  • 3. Data: 2008-06-20 20:17:47
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

> [...]
    > Chyba że 148 par. 2, gdyby przyjąć, że gwałcenie _zawsze_ pociąga za sobą
    > godzenie się na spowodowanie śmierci, ale z tym chyba też do końca nie

    art 197 par 4 i art. 156 par 3 k.k. w zw. z art 11 par 2 kk ?

    Cezar

  • 4. Data: 2008-06-20 20:20:21
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    > art 197 par 4 i art. 156 par 3 k.k. w zw. z art 11 par 2 kk ?
    >
    > Cezar

    W zasadzie to tak : art 197 par 4 k.k. w zw. z art. 156 par 1 pkt 2 k.k w zw
    z art 156 par 3 przy zast art 11 par 2 kk

    Sam sie zastanawiam.
    Cezar

  • 5. Data: 2008-06-20 22:20:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kuba " <j...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    Zgwałcenie samo w sobie skutku śmiertelnego przynieść nie może, tak więc
    sprawca będzie odpowiadał za zgwałcenie oraz za spowodowanie śmierci.
    Natomiast by podać dokładną kalifikację, to trzeba znać szczegóły.

  • 6. Data: 2008-06-21 00:14:11
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kuba pisze:
    > Jaka jest waszym zdaniem kwalifikacja jeśli x gwałci y i wyniku tego gwałtu y
    > umiera,

    Jak to "w wyniku"? Umiera ze wstydu? Popełnia samobójstwo? Czy może była
    to kobieta, która "zachodzi" i umiera w wyniku powikłań?

    Chociaż to i tak naciągane "w wyniku"...

  • 7. Data: 2008-06-21 14:40:46
    Od: "kuba " <j...@g...pl>

> [...]
    > sprawca będzie odpowiadał za zgwałcenie oraz za spowodowanie śmierci.
    > Natomiast by podać dokładną kalifikację, to trzeba znać szczegóły.

    Nie wiem, nie jestem lekarzem, myślałem, że może może :)

    Wczoraj obejrzałem z nudów na TVN-ie 2 programy detektywistyczne, które
    podobno są oparte na prawdziwych wydarzeniach i na końcu mówią jaki zapadł
    wyrok. Była sprawa gwałtu połączonego z zabójstwem (bez szczegółów
    faktycznych, oprócz tego, że ofiara była bodajże wyrzucona z jadącego
    pociągu); wyrok - 15 lat, więc zastanawiałem się jak mógł wyglądać stan
    faktyczny i jakie było rozumowanie sądu w tej sprawie.

    Bo typowa sytuacja to jest moim zdaniem 148 par. 2 pkt 2 (najpierw gwałci,
    potem zabija umyślnie - tu mamy jedno przestępstwo obejmujące 2 czyny) i tu
    mam co najmniej 25 lat pierdla.

    No chyba, że on ją zgwałcił (art. 197 par.4), jej się zmarło z niewiadomych
    przyczyn (on nie miał zamiaru jej zabić, więc wykluczamy art. 148, a
    zastosujemy może 155) i wtedy mamy jedno przestępstwo kwalifikowane ze 197
    par.4 w zbiegu ze 155 i - 15 lat jak nic.

    Cezar, art. 156 też bym wykluczył z tego samego powodu co 148 (nieumyślność -
    przecież, jak on ją gwałcił i nie chciał jej zabić, to pewnie też nie chciał
    jej spowodować ciężkiego uszczerbku na zdrowiu). Natomiast typ kwalifikowany
    przez następstwo śmierci odsyła do par. 1 (wina mieszana umyślno-nieumyślna),
    więc ta kwalifikacja mnie nie przekonuje.

    pozdrawiam i dzięki za wysiłki:)
    kuba

  • 8. Data: 2008-06-21 23:45:11
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "kuba " <j...@N...gazeta.pl> wrote
    > Jaka jest waszym zdaniem kwalifikacja jeśli x gwałci y i wyniku tego
    > gwałtu y
    > umiera, jednak skutek w postaci śmierci nie jest objęty zamiarem x-a?

    IMO gwałt w związku z:
    (i tu w zależności co wywołało śmierć)
    -nieumyślne spowodowanie śmierci (jak np. miała jakieś problemy zdrowotne,
    umarła ze strachu, atak serca itp) 155k
    LUB
    -kwalifikacja prawna czynu, który spowodował śmierć-np. ciężki uszczerbek na
    zdowiu etc. np. 156kk