    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: który kierowca winny ?
    Date: Sun, 18 Mar 2012 22:27:30 +0100

    Użytkownik "zly" <b...@N...fm> napisał w wiadomości
    news:1nq5thi2u9ho6.dlg@piki.fixed...

    > Parskam śmiechem w pierwszym odruchu, ale niech będzie - podpowiem.
    > Kierowcy wysiadają zazwyczaj od strony ulicy. Ale jak Lawa odpowiedział
    > nie ma znaczenia.

    Zazwyczaj, co nie oznacza zawsze i o to mi chodzi. W miastach dozwolone
    jest parkowanie po lewej stronie (skoro się tego kierującego tak czepiasz).
    Natomiast, jak rowerzysta mknie chodnikiem w miejscu, gdzie nie jest to
    dozwolone, to mam przynajmniej wątpliwość, co do winy wysiadającego.
    Zwłaszcza, gdy to przykładowo nieoświetlony chodnik nocą, a widziałem jakiś
    czas temu właśnie takie zdarzenie. Wysiadał pasażer i nie zauważył jadącego
    po chodniku bez świateł rowerzysty, który w dodatku po prostu dziczał.
    Skończyło się na krzywym kole i drobnych otarciach, więc o ile się
    orientuję nikt nie badał tego od strony karnej, ale sądzę, że jakby co, to
    winę by przypisano rowerzyście. Tak więc po prostu bym nie generalizował.
    Oczywiście jest obowiązek upewnienia się, czy otwarcie drzwi nie zagraża
    nikomu, ale nie jest on w stanie przewidzieć nieprzewidywalnych sytuacji.