    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 1 Aug 2013 23:53:22 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: kto płaci rachunki za media?

    On Thu, 1 Aug 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "marek" <marek@> napisał w wiadomości
    com...

    > Zagadnienie dość jasno opisuje art. 908 kc inastępne.

    Ale dożywocie jest odrębnym przypadkiem, ktory ma swoje własne
    "defaulty", a skoro je ma, to mogą one być rozbieżne zarówno
    z umową jak i z defaultami służebności korzystania; sama
    służebność ("luzem") opisana jest od art.296 KC

    > dożywotnie utrzymanie (umowa o dożywocie)

    No i jak w umowie jest TEN zwrot (tudzież spełniona jest zasada
    "wyrażenia woli") to owszem :)

    [...]
    > Ostatnie pytanie jest powalające :-) Jak nei ma podstawy do żądania, no to
    > jej nie ma i tyle.

    A słowa "jak domownika" jakiegoś ograniczenia nie nakładają?
    Skłócony małżonek może wypuszczać dziennie dwie tony wody "bo tak" i nic
    nie da się z tym zrobić? ;)

    > Moze ktos tu wymyśli coś innego, ale na chwilę obecną jedyny pomysł, jaki mi
    > przychodzi, to art. 415 kc. Tylko to musiałby być naparwdę jakieś
    > niewyobrażalne nadwyżki uzasadniające winę.

    IMVHO niekoniecznie musi tu być "wina".
    298 KC brzmi tak:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    Art. 298.
    Zakres służebnoœci osobistej i sposób jej wykonywania oznacza się,
    w braku innych danych, według osobistych potrzeb uprawnionego
    z uwzględnieniem zasad współżycia społecznego i zwyczajów miejscowych.
    ---

    IMO "basenowe zużycie" to coś co przekracza "zasady" i "zwyczaje",
    więc jest dopuszczalne tylko o ile umowa tak stanowi.
    Na mój gust, wyznacznikiem powinny być "bezlicznikowe" ryczałty
    używane w administracji, chyba z rozporządzeń wynikają acz
    głowy bym nie dał i *raczej* są zawyżone wobec typowego
    zużycia.

    pzdr, Gotfryd