    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kto płaci rachunki za media?
    Date: Thu, 1 Aug 2013 19:24:37 +0200

    Użytkownik "marek" <marek@> napisał w wiadomości
    news:51fa1dd5$0$7235$c3e8da3$e408f015@news.astraweb.
    com...
    > Mieszkanie "obciążone" jest służebnością osobistą względem przebywających
    > tam osób. Mogą oni dożywotnio i nieodpłatnie tam mieszkać.
    >
    > Jaka jest interpretacja "nieodpłatnie tam mieszkać"?
    > 1) Czy chodzi o to, że nie płacą tylko czynszu ale płacą za media?
    > 2) Czy chodzi o to, że właściciel płaci za wszystko: czynsz + media?

    Zagadnienie dość jasno opisuje art. 908 kc inastępne. "Jeżeli w zamian za
    przeniesienie własności nieruchomości nabywca zobowiązał się zapewnić
    zbywcy dożywotnie utrzymanie (umowa o dożywocie), powinien on, w braku
    odmiennej umowy, przyjąć zbywcę jako domownika, dostarczać mu wyżywienia,
    ubrania, mieszkania, światła i opału, zapewnić mu odpowiednią pomoc i
    pielęgnowanie w chorobie oraz sprawić mu własnym kosztem pogrzeb
    odpowiadający zwyczajom miejscowym." No ale ja nie wiem, co Ty masz w
    swojej umowie. Jeśli to nie jest zwyła umowa, tylko ma jakieś odmienne
    unormowania, no to już trudno mi się wypowiadać.

    > Jeśli zachodzi 2) to jak wygląda sprawa gdy można wykazać niegospodarność
    > w zużyciu mediów przekraczającą potrzeby, np. zużycie wody porównywalne
    > do tych potrzebnych do zapełnienia małego basenu? Czy jeśli zachodzi 2)
    > to w takiej sytuacji można domagać się aby za nieproporcjonalne zużycie
    > płaciły osoby, które do tego się przyczyniają? Jeśli tak, to na jakiej
    > podstawie? Jeśli nie, to też na jakiej podstawie?

    Ostatnie pytanie jest powalające :-) Jak nei ma podstawy do żądania, no to
    jej nie ma i tyle.

    Moze ktos tu wymyśli coś innego, ale na chwilę obecną jedyny pomysł, jaki
    mi przychodzi, to art. 415 kc. Tylko to musiałby być naparwdę jakieś
    niewyobrażalne nadwyżki uzasadniające winę.