  • 1. Data: 2005-07-20 16:01:30
    Temat: korespondencja w pracy
    Od: "Mariusz" <m...@o...pl>

    Witam,

    Moze ktoś mi odpowie na to pytanie,
    Duza firma, brak wewnętrznego regulaminu dot. tego zagadnienia.
    Pracownik idzie na urlop a jego szef prosi administratora zeby
    przekierowac jego poczte elektroniczna na niego bo niby dostaje jakies wazne
    informacje od klientow. Czy jest to zgodne z prawem?
    Czy poczte elektroniczną chroni tajemnica korespondencji ?
    Czy jezeli poczta jest służbowa to szef moze ja czytac ?
    (przeciez moze dostac wiadomosci nie zwiazana z firma)
    Czy musi byc zgoda pracownika na cos takiego?
    (i czy pracownik musi taka zgode wyrazic ?)
    Jezeli cos takiego nastapilo jak postepowac.

    Dziekuje za informacje

    Mariusz

    ------
    Auto Szyby K.R.Glass Maria Koberska
    http://www.szybykoberski.pl
    Ponad 8000 szyb samochodowych, profesjonalny montaz, atrakcyjne ceny,
    wysylka szyb firma kurierska.

  • 2. Data: 2005-07-20 16:12:30
    Temat: Re: korespondencja w pracy
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Mariusz [Wed, 20 Jul 2005 18:01:30 +0200]:

    > Pracownik idzie na urlop a jego szef prosi administratora
    > zeby przekierowac jego poczte elektroniczna na niego bo
    > niby dostaje jakies wazne informacje od klientow.

    No i slusznie.

    > Czy jezeli poczta jest służbowa to szef moze ja czytac ?
    > (przeciez moze dostac wiadomosci nie zwiazana z firma)

    Przeciez to konto firmowe, defaultowo powinno sluzyc ono
    do korespondencji firmowej.

    Jak to sobie wyobrazasz, pracuje pan Zdzisiu w marketingu
    i dostaje maile od wszystkich na m...@f...costam,
    a potem sie zwalnia -- i co, firma ma nagle calemu swiatu
    oglaszac zmiane maila, bo pan Zdzisiu uzywa go prywatnie
    i sobie nie zyczy zeby jego nastepca costam dostal?

    Bez jaj. Konto firmowe to konto firmowe. Zaloz sobie
    prywatne i tyle...

    Kira

  • 3. Data: 2005-07-20 16:13:21
    Od: Kira <c...@-...pl>

> [...]

    oglaszac zmiane maila, bo pan Zdzisiu uzywa go prywatnie
    i sobie nie zyczy zeby jego nastepca costam dostal?

    A w przypadku tego urlopu: ma firma na czas, kiedy tego
    jednego pracownika nie ma, zatrzymac sie w miejscu -- bo
    _sluzbowej_ korespondencji nie przeczytaja?

  • 4. Data: 2005-07-20 16:28:06
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    Mariusz napisał(a):
> [...]
    > przekierowac jego poczte elektroniczna na niego bo niby dostaje jakies wazne
    > informacje od klientow. Czy jest to zgodne z prawem?

    Tak.

    > Czy poczte elektroniczną chroni tajemnica korespondencji ?

    Tak. Ale w tym przypadku nie ma złamania tajemnicy korespondencji.

    > Czy jezeli poczta jest służbowa to szef moze ja czytac ?

    Tak, w każdej chwili, bez pytania kogokolwiek o zgodę.

    > (przeciez moze dostac wiadomosci nie zwiazana z firma)

    Np. spam? No to co z tego? Bo przecież służbowe konto nie służy do
    prywatnej korespondencji.

    > Czy musi byc zgoda pracownika na cos takiego?

    Nie.

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 5. Data: 2005-07-20 17:19:30
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "Mariusz" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    > (przeciez moze dostac wiadomosci nie zwiazana z firma)

    Re : A jakimże to cudem ????
    Chyba, że :
    1) Wykorzystujesz mienie firmy (komputer, oprogramowanie, itp) do
    załatwiania spraw prywatnych
    2) Czynisz to w tym czasie, w którym winieneś pracować na rzecz firmy i w
    czasie, za który Twój szef Ci płaci
    3) Jeszcze masz życzenie, aby Twój szef nie mógł się o tym dowiedzieć i
    oczekujesz, że pomoże Ci w tym prawo

    Czy zdajesz sobie sprawę, że stwierdzenie (udowodnienie) p. 1 i 2 stanowi
    podstawę do wyciągnięcia wobec Ciebie przez Twojego szefa sankcji
    dyscyplinarnych do zwolnienia z pracy włącznie (bez zachowania okresu
    wypowiedzenia) ? I żaden sąd pracy Ci nie pomoże.

    Załóż sobie własną firmę, na własny koszt i wówczas rób to, co Ci się żywnie
    podoba.
    Jedno, co Ci można powiedzieć : masz tupet !
    AR

  • 6. Data: 2005-07-20 18:19:42
    Od: Marcin Szawurski <m...@s...waw.pocoto.pl>

    Andrzej R. wrote:
> [...]
    > dyscyplinarnych do zwolnienia z pracy włącznie (bez zachowania okresu
    > wypowiedzenia) ? I żaden sąd pracy Ci nie pomoże.

    I teraz złośliwie zapytam: podstawa prawna?

    I twoja odpowiedź powinna brzmieć: na pewno coś takiego jest zapiane w
    regulaminie pracy u danego pracodawcy, którego oczywiście nie czytałem.

  • 7. Data: 2005-07-20 18:22:38
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marcin Szawurski napisał(a):

    > I teraz złośliwie zapytam: podstawa prawna?

    52 kp.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 8. Data: 2005-07-20 18:47:50
    Od: Marcin Szawurski <m...@s...waw.pocoto.pl>

    Johnson wrote:

    > 52 kp.

    No toż wiem. Ale nie znając regulaminu pracy ani umowy nie można
    wysnuwać tak autorytatywnych twierdzeń jak autor poprzedniego (być może
    są tam jakieś zapisy o pewnej swobodzie używania konta i poufności
    korespondencji, chociaż z drugiej strony musiałyby być bardzo ostrożne,
    aby konto nie było uznane za składnik dochodu pracownika).

  • 9. Data: 2005-07-20 18:51:50
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marcin Szawurski napisał(a):

> [...]
    > korespondencji, chociaż z drugiej strony musiałyby być bardzo ostrożne,
    > aby konto nie było uznane za składnik dochodu pracownika).

    Myślę że poprzednik przedstawił bardzo sensowne rozumowanie, które z
    punktu widzenia pracodawcy miałby bardzo dużą szansę w sądzie pracy w
    przypadku zastosowania art. 52 kp.

  • 10. Data: 2005-07-20 18:59:10
    Od: Marcin Szawurski <m...@s...waw.pocoto.pl>

    Johnson wrote:

    > Myślę że poprzednik przedstawił bardzo sensowne rozumowanie, które z
    > punktu widzenia pracodawcy miałby bardzo dużą szansę w sądzie pracy w
    > przypadku zastosowania art. 52 kp.

    Może czytaliśmy inny tekst, ale mam wrażenie, że zrobił coś zupełnie
    innego. Nie odniósł się teoretycznie do stanu prawnego, ale do dosyć
    dowolnie wyinterpretowanego stanu faktycznego, wnioskując z góry jaka
    jest treść umowy i regulaminu pracy (dalej podtrzymuję, że jest możliwa
    sytuacja, że pracodawca zgadza się na wykorzystywanie konta firmowego do
    celów prywatnych).

    Ale dla mnie najbardziej rażące jest, że popadł przy tym w niesmaczne
    moralizatorstwo.