    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kontrola bagażnika
    Date: Wed, 9 Jul 2003 23:42:25 +0200

    On Wed, 9 Jul 2003, Piotr [trzykoty] wrote:

    >+ Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości
    [...]
    >+ > Nie wiem co chciał powiedzieć czytam co napisał.
    >+ I tutaj popełniasz błąd. Prawa nie można tylko czytać, czytamy je po to, aby
    >+ stwierdzić co chciał przekazać, a nie co napisał.

    Mam takie ulubione cytaty z orzeczeń Sądu Najwyższego, szczególnie
    z wszystkich postępowań związanych z wykładniami "dla sądów" (odpowiedzi
    na pytania itp).
    Na przykład:
    "Truizmem jest twierdzenie, że wykładnia językowa ma pierwszeństwo przed
    innymi rodzajami wykładni."

    Dłuższy cytat i przykładowy link tu:
    http://groups.google.com/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&i
    nlang=pl&th=8d77e13adcf6f3b8&rnum=1

    ...ale tego jest naprawdę sporo.
    I jednolicie: *najpierw* czytamy co ustawodawca *napisał*, a dopiero
    jeśli nie da się z tego wydedukować wniosków - to można przystąpić
    do analizy pozostałych wykładni.
    Dura lex...

    [...]
    >+ W każdym podręczniku w
    >+ pierwszych rozdziałach mówi się o wykładniach, a wykładnia słowna jest tylko
    >+ jedną z wielu wykładni prawa.

    Tyle że pierwszą na liście. I jeśli z niej wynika konkretny
    wniosek - to nie można posługiwać się pozostałymi wykładniami,
    twierdząc że "ustawodawca miał na myśli co innego niż napisał".

    >+ Spoglądaj na problem całościowo, nie tylko
    >+ przez pryzmat słów. A poza tym tutaj słowa, choć są bardzo ważne, niczego
    >+ nie dowodzą.

    A, wtedy to inna sprawa.
    Ale *najpierw* musi być oczywiste że "słowa niczego nie dowodzą",
    a z kolei Artur stwierdził że czyta to co czyta.
    W sam problem prawny nie wnikam, nie mam odwagi :) i czasu :(

    pozdrowienia, Gotfryd