    From: Artur Golanski <A...@w...net.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kontrola bagażnika
    Date: Wed, 09 Jul 2003 21:55:09 +0200
    Sender: a...@p...onet.pl@pa218.olsztyn.cvx.ppp.tpnet.pl

    "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał:

    >Ale par. 1 tegoż aktu powtarza zapis ustawy. To, że w par. 17 nie wstawiono
    >ograniczenie "w razie podejrzenia" nie znaczy to, że nie obowiązuje ono.
    Oznacza dokładnie tyle: dokonano przeglądnięcia bagażu na podstawie
    § 17 wsp. rozp. [bez 'podejrzenia'] i w razie złożenia zażalenia na
    czynności Policji taka będzie odpowiedź, bo tak stanowi prawo ! A § 1
    powtarza to co w ustawie, co wcale NIE oznacza sprzeczności, jeśli
    zakładamy, że § 17 interpretuje jej zapisy. Problem masz ty, bo twoja
    interpretacja jest odmienna, więc pozostaj ci się zgodzić z zapisami
    narazie istniejącego prawa (§ 17) lub wnieść do RPO wniosek o
    wystąpienie do TK.
    Ja nikogo nie mam zamiaru na siłe przekonywać jeśli uwaza, ze w prawie
    coś umknęło itp. Narazie jest i obowiązuje.

    >Pomyśl: gdyby ustawodawca, chciał aby konieczność "podejrzenia" dotyczyłaby
    >tylko kontroli osobistej, po grzyba by pakował to sformułowanie na koniec
    >tego 15.1.5 ustawy, a nie wstawił zaraz po słówkach "kontroli osobistej" ?
    Piotrze, byli niedawno tacy, którzy chcieli mnie ukamienować, gdy
    zaprzeczyłem, iż kontrolę osobistą (ten sam art.) przeprowadza się
    wyłącznie na dworcach...

    >Każdego, ale jeśli to konieczne.
    Nie Piotrze, nie 'każdego', a i twoja 'konieczność' jest nieprawna,
    niejasna, subiektywna itd.
    Prawo stanowi: tylko "w razie istnienia uzasadnionego podejrzenia
    popełnienia przez osobę poddawaną kontroli" Podkreślam wyrażnie:
    a/ podejrzenia i to nie jakiegoś tam, tylko uzasadnionego
    b/ przez tą, a nie inną, czy każdą osobę.

    >Znam przykład, że w wiejskim autobusie "baba" zgłosiła kradzież.
    Ja piszę o istniejącym prawie, a NIE o ewentualnych przypadkach
    łamania prawa.
    > Nie rozumiem. Jeśli podejrzewamy, że w samochodzie są rzeczy z przestępstwa
    >(w torbie) to można dokonać przeglądania zawartości jakiejś torby będącej w
    >środku pojazdu. Kierowca nie musi być podejrzewany, nie musi mieć związku ze
    >sprawą i nie musi być poddany kontroli.
    Jasne podejrzewamy, że kierowcy 'podrzucono' rzeczy, a on nic nie wie.
    Pojdźmy dalej jesli podejrzewamy (donos otrzymaliśmy), to wchodzimy do
    domu, aby przerzucić wszystkie bagaże, torebki, bagażniki i nie
    wiadomo co jeszcze i nie nazywany to przeszukaniem pomieszczeń, tylko
    stosujemy ustawę i art. 15 ust. 8 - a po co kpk, zatwierdzenia itd.

    >I tutaj popełniasz błąd. Prawa nie można tylko czytać, czytamy je po to, aby
    >stwierdzić co chciał przekazać, a nie co napisał.
    Ok moje błędy niech pozostaną dalej moje, a od interpretacji jest SN.

    >A słowa autorytetów pomijasz milczeniem, masz kogoś kto głosi Twój pogląd ;)
    Np. Rada Ministrów, która rozp. z dnia 17 września 1990 r. wydała :-)
    I tym miłym akcentem pozwolę sobie dyskusję zakończyć, bo i tak nic
    nowego nie wniosę.

    Artur Golański