    From: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kontrola bagażnika
    Date: Wed, 9 Jul 2003 18:31:51 +0200

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości
    > 2. Twoja wypowiedź potwierdza moje zdanie: wystarczy, aby bagaż był
    > np. na dworcu.
    Tak, ale jeśli bagaże na dworcu mogą mieć związek z jakimś czynem
    zabronionym.

    > 3. Sprawdź zapis § 17 (i dalszych wiadomego rozp.) i wskaż gdzie tam
    > masz warunek "czynu pod groźbą" ?
    > 4. Nie ma ? A to chryja ! Zobacz akt niższego rzędu rozszerza
    > uprawnienia Policji wynikające z ustawy (wniosek do Rzecznika...)
    Ale par. 1 tegoż aktu powtarza zapis ustawy. To, że w par. 17 nie wstawiono
    ograniczenie "w razie podejrzenia"
    nie znaczy to, że nie obowiązuje ono. Moim zdaniem, wynika to z
    niejednoznacznego układu rozporzązenia. Każdy rozdział tam zaczyna się od
    podstaw prawnych (czyli ograniczeń ) pech chciał, że bagaż wpadł do jednego
    rozdziału z kontrolą ;)
    WAZNE:
    Pomyśl: gdyby ustawodawca, chciał aby konieczność "podejrzenia" dotyczyłaby
    tylko kontroli osobistej, po grzyba by pakował to sformułowanie na koniec
    tego 15.1.5 ustawy, a nie wstawił zaraz po słówkach "kontroli osobistej" ?
    !
    Jak tak lubisz wykładnię słowną i składniową to wytłumacz.

    > 5. Idąc tym tropem moża interpretować zapis art. 15: 'jeśli na dworcu
    > [co tam na dworcu-gdziekolwiek] odebrano zgłoszenie... to można
    > dokonać kontroli osobistej każdego"
    Każdego, ale jeśli to konieczne. Znam przykład, że w wiejskim autobusie
    "baba" zgłosiła kradzież. Zażądano poddania się kontroli przez wszystkich
    pasażerów. I były skargi, ale na sposób przeprowadzenia, bo ponoć f-sze
    lubili kontrolować dziewczyniki i bajerowali je że zrobią zdjęcia.
    Wynik kontroli stwierdzał, że kontrola osobista była uprawniona, ale można
    było ograniczyć się do poddania jej tylko najbliżej grupy pasażerów (ale
    jednak paru "bogu winnych" ), nagannym uznano tylko te bajery ;)

    > A więc stosujesz odpowiedzialność zbiorową i prawa konstytucyjne
    > jednostki juz cię nie interesują ?
    Nie rozumiem. Jeśli podejrzewamy, że w samochodzie są rzeczy z przestępstwa
    (w torbie) to można dokonać przeglądania zawartości jakiejś torby będącej w
    środku pojazdu. Kierowca nie musi być podejrzewany, nie musi mieć związku ze
    sprawą i nie musi być poddany kontroli.

    > Nie wiem co chciał powiedzieć czytam co napisał.
    I tutaj popełniasz błąd. Prawa nie można tylko czytać, czytamy je po to, aby
    stwierdzić co chciał przekazać, a nie co napisał. Oczywiście nie chciał
    przekazać czegoś co jest sprzeczne z tym co napisał. W każdym podręczniku w
    pierwszych rozdziałach mówi się o wykładniach, a wykładnia słowna jest tylko
    jedną z wielu wykładni prawa. Spoglądaj na problem całościowo, nie tylko
    przez pryzmat słów. A poza tym tutaj słowa, choć są bardzo ważne, niczego
    nie dowodzą.

    > Czyli przeczysz temu co do tej pory napisałeś (czytaj: bagaż można
    > przeglądać [..] wystarczy, że znajduje się na dworcu) :-)
    Bagaż na dworcu może się znajdować bez właściciela, tak jak w przedziale
    kolejowym i wielu innych miejscach.
    Jeśli jest uzasadnione podejrzenie to się przegląda zawartość, bez względu
    na to czy jest właściciel.
    Nie widzę sprzeczności.

    A słowa autorytetów pomijasz milczeniem, masz kogoś kto głosi Twój pogląd ;)
    ;)