    From: "p 47" <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: komornik vs kredyt
    Date: Thu, 7 Oct 2010 16:40:01 +0200

    Użytkownik "Leszek" <r...@p...nospam.pl> napisał w wiadomości
    news:MPG.2717d9df1b86cedf44@news.gazeta.pl...

    > To oczywiste! Ale przeciez bank nie robi tego (a przynajmniej nie
    > powinien;-) wg swojego "widzi mi si?", ale opiera si? na prawie. I w tej
    > dyskusji usi?ujemy dociec, jak bank powionien postapi?. Jesli postapi?
    > bezprawnie to nmozna i nalezy go przymusic do dzia?a? praworz?dnych;-)
    > Wracaj?c do moich watpliwo?ci,- skoro znane sa liczne przypadki, ze
    > komornik
    > sci?gn?? pieniadze z linii kredytowej udostepnionej d?uznikowi, to
    > dlaczego
    > nie móg?by tego zrobic z karty kredytowej, która tez przeciez opiera sie
> [...]

    czasem moze a czasem nie moze. tu wam wkleje to sobie poczytajcie:

    Zaj?cie wierzytelno?ci o wyp?at? kredytu

    (..opinia prawna...)

    Do tej opinii dodam nastepną, w gruncie rzeczy podobną:

    http://serwisprawa.pl/artykuly,28,1409,zajecie-rachu
    nku-bankowego-a-debet-lub-kredyt-w-tym-rachunku#_ftn
    ref1

    Do obu tych opinii mam następującezastzeżenia:
    1. Obie te opinie wywodzą prawo organu egzekucyjnego i wierzyciela z art.
    895 kpc pozwalającego na egzekucję z wierzytelności i innych praw
    majątkowych.
    Autorzy przytaczanych opinii uznają najwidoczniej, ze samo uprawnienie do
    zaciąganie długu w ramach przyznanego limitu kredytowego w rachunku
    bankowym, albo (w domysle) w karcie kredytowej stanowi taką potencjalnie
    "sciągalną" wirzytelnośc.
    MZ taki pogląd jest w sposób zasadniczy błędny,- trudno mówic bowiem, ze
    uprawnienie do zaciągnięcia długu tworzy wierzytelnośc po stronie
    potencjalnego dłuznika!
    Wierzytelnośc to nie pojęcie abstrakcyjne, niezależne od usytuowania stron
    przekazujących sobie w trakcie jej powstawania jakies świadczenie! -to
    "przysługujące wierzycielowi uprawnienie do domagania się od dłużnika
    spełnienia świadczenia pieniężnego lub rzeczowego, w obrocie
    gospodarczym..." a zatem, skoro przeciez nie można nazwać uprawnionego do
    zaciągania kredytu wierzycielem, a udzielającego kredytu banku dłużnikiem to
    nie można tez uznac, że uprawnienie do zaciągania kredytu jest
    wierzytelnością!
    Pozostaje zatem, nierozważana w przytoczonych opiniach, iznanie, ze
    egzekucja z prawa do zaciągania kredytu to egzekucja z "innych praw
    majątkowych". Jest to MZ także watpliwe, a uznanie tego oznaczałoby, ze np.
    tam, gdzie dłużnik w zakładzie pracy nalezy do zakładowej kasy pozyczkowej
    można zająć w tej kasie jego uprawnienie do pożyczki.
    2.Ponadto zauważę, że uzywanie do uzasadnienia zajęcia kwot z limitu
    kredytowego w rachunku bankowym przepisami art 887 kpc jest nadużyciem, -
    artykuł ten miesci się w części kpc opisującej egzekucji z wynagrodzenia za
    prace i reguluje te czynności.