    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: klauzule generalne - zasady współżycia społecznego
    Date: Sun, 17 Aug 2003 01:12:14 +0200

    "adam" <a...@N...gazeta.pl> wrote in message
    news:bhh2ct$kjg$1@inews.gazeta.pl...
    > Czy moge gdzieś znaleźć wszystkie klauzule generalne odnoszące sie do
    zasad
    > współżycia społecznego?
    > mam lexa ale tam moge tylko w kodeksie cywilnym jakies artykóły poszykać
    > choc i tak nie wiem czy to klauzula czy nie.

    Po pierwsze, nie martw się, bo nie musisz być prawnikiem, żeby móc z ochrony
    prawa korzystać.
    W swojej sytuacji możesz się powołać na 3 artykuły Kodeksu cywilnego:
    -Art. 140. "W granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia
    społecznego ///O KTÓRYCH MOWA W ART. 5// właściciel może, z wyłączeniem
    innych osób, korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym
    przeznaczeniem swego prawa (ciach)"
    -Art. 144. "Właściciel nieruchomości powinien przy wykonywaniu swego prawa
    powstrzymywać się od działań, które by zakłócały korzystanie z nieruchomości
    sąsiednich ponad przeciętną miarę, wynikającą ze społeczno-gospodarczego
    przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych."
    -oraz, uzupełniająco art. 5 "Nie można czynić ze swego prawa użytku, który
    by był sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z
    zasadami współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie
    uprawnionego nie jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z
    ochrony."

    W Twoim wypadku chodzi jak mniemam o to, że nadmierna emisja odorów, albo
    dźwięków wiadomo czego zakłóca korzystanie z Twojej nieruchomości ponad
    przeciętną miarę, co dodatkowo jest niezgodne z zasadami współżycia
    społecznego. Po czym powołujesz się na to, że np. zapachy z tej toalety
    zatruwają Ci życie, bo ciągle je czujesz (w ogródku, jak tylko otworzysz
    okno na tę stronę itp.). Albo że nie możecie zasiąść przed domem przy
    obiedzie ani zaprosić gości na grilla, bo nigdy nie wiecie, kiedy zaczniecie
    słyszeć odgłosy za przeproszeniem, wiadomo czego. No w każdym razie wasze
    życie zmieniło się w koszmar. To są argumenty. Jeżeli natomiast przeszkadza
    Ci sam fakt istnienia toalety, a żadnych niedogodności z tej okazji nie
    odczuwasz, bo ani zapachy, ani dźwięki się nie przenoszą, to masz małe
    szanse, że lokalizacja toalety zostanie zmieniona.

    A czym, w skrócie są klauzule generalne? Cóż. Zwykle przepisy są tworzone
    tak, żeby wszystko było w nich możliwie szczegółowo i precyzyjnie zapisane.
    Ale tworząc ustawę nie jesteś w stanie przewidzieć wszystkiego. Życie pisze
    najdziwniejsze scenariusze. Więc, na wszelki wypadek, zamieszcza się
    klauzulę generalną, która celowo nie jest nigdzie szczegółowo zdefiniowana.
    Bo nie wiesz, co za kilka lat będzie niezgodne np. z zasadami współżycia
    społecznego, albo ze "społeczno-gospodarczym przeznaczeniem (jakiegoś)
    prawa". Są to klauzule na tyle ogólne, żeby na wszelki wypadek można je było
    odnieść do różnych sytuacji.
    W Twoim wypadku niezgodne z zasadami współżycia społecznego będzie więc
    postępowanie sąsiada uniemożliwiające Ci prowadzenie spokojnego życia
    rodzinnego, narażanie Cię na ciągłe nieprzyjemności w Twoim własnym domu czy
    ogródku itd.
    Pozdrawiam,
    MArta
    Ps. Nie martw się docinkami, a to że nie potrafisz czegoś znaleźć w ustawie
    jest normalne. Rzadko kto poza prawnikami potrafi.