  • Data: 2004-07-15 20:12:33
    Temat: Re: kara smierci vs UE
    Od: "misiu " <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Johnson <j...@a...pl.nospam> napisał(a):

    > Tak Ci się tylko wydaje, ze to jest moja interpretacja.
    > Przykładowo:
    > Zoll A. artykuł P Cz.PKiNP 1997/2/97 - t.3
    >
    > Nowa kodyfikacja karna w świetle Konstytucji.
    >

    > Z art. 38 Konstytucji, zapewniającemu każdemu prawną ochronę życia, wynika
    > zakaz wprowadzenia do ustawodawstwa zwykłego kary śmierci. Wniosek ten
    > wzmocniony jest treścią art. 40 zd. 2 Konstytucji. Ta ostatnia norma
    > zakazuje stosowania kar cielesnych. Kara śmierci niewątpliwie do tego typu
    > kar należy.

    Pan profesor Andrzej Zoll przestał być dla mnie autorytetem w dziedzinie
    wykładni prawa konstytucyjnego od czasu, kiedy w 1997 Trybunał Konstytucyjny
    pod jego przewodnictwem wydedukował niekonstytucyjność nowelizacji ustawy
    antyaborcyjnej z zasady "demokratycznego państwa prawnego".

    Artykuł 38 Konstytucji nie daje podstaw do uznania niezgodności kary śmierci
    za niekonstytucyjną. Jeśli uznać, że taki zapis jest równoznaczny z
    bezwzględną ochroną życia, to na podobnej zasadzie nie wolno byłoby
    upubliczniać żadnych istotnych z punktu widzenia wyborców informacji dot.
    życia prywatnego polityków, ze względu na art.47. Niekonstytucyjne byłyby
    również przepisy dotyczace tzw. obrony koniecznej, na mocy których wolno
    nawet zabić napastnika podczas odpierania bezpośredniego, bezprawnego zamachu.

    Pomijając całą powyższą argumentację, można zawsze dokonać odpowiednich zmian
    w konstytucji. Projekt przywrócenia KS jest tego wart.