    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kara pieniężna od pracodawcy - jak się odwołać
    Date: Thu, 30 Oct 2003 23:16:38 +0100

    > ponieważ pismo nie zostało jeszcze doręczone mam pytanie czy na wskutek
    błędu
    > w treści:nie[dbałości] pismo należy odrzucić, czy też przyjąć je w takim
    > kształcie jaki jest i w sprzeciwie wykazać błąd logiczny.

    Ja bym się literówek nie czepiał. W sumie wiadomo o co chodzi. Tzw.
    oczywisty błąd pisarski, który można sprostować w każdym czasie.

    > Co oznacza tekścik w miejscu podpisu świadków?

    A o to musisz chyba zapytać autora.

    > Czy w przypadku gdy nie wiadmomo czy produkty zostały ukradzione czy w
    nadmie-
    > rnej ilości wydane klientom można mówić o kradzieży?

    O kradzieży nie, ale o niedopilnowaniu chyba tak. Z tym, ze należy
    sprawdzić, czy kierownik zmiany w zakresie czynności ma pilnowanie
    właściwego wydawania towarów.

    > Czy można ukarać za kradzież jeśli nie można stwierdzić czy dana osoba
    się
    > do tego przyczyniła ?

    Za kradzież z całą pewnością nie.

    > Czy pracodawca może ukarać tylko kierowników zmian, a przecież dostęp do
    > produktów mają pracownicy je przygotowujący?

    Za kradzież można ukarać tylko złodzieja, jeśli się go złapie. natomiast
    oni chyba chcieli ukarać za brak nadzoru, a w tym wypadku można to zrobić
    tylko w odniesieniu do takiej osoby, która coś nadzoruje.

    > Co prawda kierownicy zmian mają klucze od magazynu ale nie zostało
    ustalone
    > na jakim etapie nastąpiło rozmycie towarów.

    A w jaki sposób stwierdzono, że to akurat na tej zmianie. może tego sera
    ni było już od lat. Co oni remanent produktów w toku robią codziennie?

    > Mam wątpliwości co do charakteru tego pisma.Nie przedstawiony został
    paragraf
    > na podstawie którego pismo powstało. IMO Nagłówek i pierwsza część
    wskazują
    > na karę porządkową, ale już dalsza część odnosi się do
    odpowiedzialnośći
    > pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy ( nam na myśli art118 kp. ale
    > pracodawca nie powołał się na niego) Czy pismo nie powinno zawierać słow
    > szkoda zamiast kradzież?

    Treść tego pisma wskazuje na raczej niski poziom znajomości prawa jego
    twórcy.

    > Rozumiem że 25 zł to nie majątek ale chodzi o precedens, przebieg pracy
    > osoby ukaranej jest nienaganny , a tu taki kwiatek. Jak napisać
    odowłanie
    > aby pracodawcy nie wkurzyć ale pokazać że popełnia błąd.

    Ot, w tym problem. To zależy, czy kierownikowi zmiany zależy na pracy, czy
    nie. I czy zaryzykuje dla 25 złotych "karierę". Ja bym pisma nie pisał
    tylko spróbował jego twórcy wyjaśnić jakoś delikatnie, że pomawianie kogoś
    o przestępstwo czy wykroczenie jest samo w sobie przestępstwem ściganym z
    urzędu. W kodeksie karnym mamy taki artykuł:

    Art. 234. Kto, przed organem powołanym do ścigania lub orzekania w
    sprawach o przestępstwo, w tym i przestępstwo skarbowe, wykroczenie,
    wykroczenie skarbowe lub przewinienie dyscyplinarne, fałszywie oskarża
    inną osobę o popełnienie tych czynów zabronionych lub przewinienia
    dyscyplinarnego, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.

    No i ktoś jak rozumiem przed pracodawcą pomówił tego kierownika zmiany o
    tę kradzież, skoro pracodawca chce go ukarać. Może taki atak nie wprost
    (bo podejrzewam, że to właśnie pracodawca sam wpadł na ten genialny
    pomysł) spowoduje, że gość się zastanowi.

    Z drugiej strony, jak facet przyjmie tę naganę, to wyjdzie na to, że jest
    złodziejem. Powiem szczerze, że nie wiem co wybrać. jesli tę naganę daje
    nei sam szef, tylko jakiś podrzędny dyrektor regionalny, to ja bym
    zaryzykował rozmowę z jego przełożonym i próbę perswazji, że przecież Wy
    niczego nie kradliście, nei macie mozliwości pilnowania każdego serka na
    lokalu, a zresztą nei wiadomo, czy faktycznie zginął, czy też po prostu
    się rozmył w nawarstwiających się błędach.

    > Mam nadzieję że ktoś mi pomoże bo czacha mi paruje i niw wiem jak się za
    > zabrać. To fajnie brzmi "kierownik zmiany" a zarabia się z 700 zł
    > (jak dobry miesiąc).

    Takie czasy.