  • 1. Data: 2003-10-01 12:30:02
    Temat: jest to lichwa czy nie?
    Od: "Michał J." <j...@b...pl>

    Czy można w fakturze VAT ( na samym dole, drobną czcionką) wstawić
    klauzulę dotycząca odsetek karnych o brzmieniu: odsetki za niezapłacone
    należności wynoszą 1% dziennie i taką należność potem inkasować?
    Czy nie jest to lichwą ściganą na podstawie przepisów kodeksu karnego?

  • 2. Data: 2003-10-01 12:31:53
    Temat: Re: jest to lichwa czy nie?
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Michał J." <j...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > należności wynoszą 1% dziennie i taką należność potem inkasować?
    > Czy nie jest to lichwą ściganą na podstawie przepisów kodeksu karnego?

    hmmm. NIe przypominam sobie by lichwa była zakazana.

  • 3. Data: 2003-10-01 13:19:57
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Michał J. wrote:

> [...]
    > inkasować?
    > Czy nie jest to lichwą ściganą na podstawie przepisów kodeksu

    Nie słyszałem żeby w Polsce lichwa była zakazana. Problemem jest czy
    ten dopisek na fakturze ma jakiekolwiek znaczenie.
    Poszukaj w archiwum grupy dyskusji o tym czy wszystko to co jest
    dopisane do faktury jest umową i czy podpisanie odbioru faktury oznacza
    podpisanie tej umowy. Zdania były różne. Interpretacje sądów nie są mi
    znane.

  • 4. Data: 2003-10-01 13:27:55
    Od: "Marek Radwański" <l...@N...gazeta.pl>

    Michał J. <j...@b...pl> napisał(a):

    > Czy można w fakturze VAT ( na samym dole, drobną czcionką) wstawić
    > klauzulę dotycząca odsetek karnych o brzmieniu: odsetki za niezapłacone
    > należności wynoszą 1% dziennie i taką należność potem inkasować?

    o ile sama faktura moze być traktowana jako wezwanie do zapłaty, o tyle
    wysokość odsetek nie będzie wiążąca, jeżeli nie była (nie jest) przedmiotem
    umowy - strony musiały się umówić co do tej wysokości.

    pzdr

    marek radwański

  • 5. Data: 2003-10-01 13:47:55
    Od: "ania" <b...@h...com>

    Odsetki karne za nieterminowe opłacenie faktury nie mogą być wyższe niż
    odsetki ustawowe w skali roku, czyli ok 13% w skali roku co równa sie w
    skali miesięcznej ok. 0,92%.
    Aby w jakikolwiek sposób podwyższyć procent odsetek musi być to zawarte w
    umowie o współpracy z kontrahentem, który podpisze się pod tym paragrafem.

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 6. Data: 2003-10-01 16:30:41
    Od: "Michał J." <j...@b...pl>

    > hmmm. NIe przypominam sobie by lichwa była zakazana.

    Byś może dzisiaj taki termin nie występuję jako termin z zakresu prawa
    karnego co nie znaczy że np. dopuszczalne są wszystkie postanowienia umowne
    w sposób rażący naruszające interesy jednej ze stron (prawda?!).

  • 7. Data: 2003-10-01 17:12:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Osobiście jestem zdania, że umieszczenie jakichkolwiek klauzul na
    fakturze, które nie są bezpośrednio związane ze sprzedażą nie jest
    wiążące. By takie odsetki można było uznać za wiążące, to musiałaby być
    jakakolwiek umowa. Wydaje mi się mocno kontrowersyjnym pomysłem
    traktowanie faktury jako surogatu umowy cywilno-prawnej.

  • 8. Data: 2003-10-01 18:17:42
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

> [...]
    umowne
    > w sposób rażący naruszające interesy jednej ze stron (prawda?!).

    powiedziałbym raczej że obowiązuje zasada "róbta co chceta" albo "chcącemu
    nie dzieje się krzywda".
    Karalne jest jedynie oszustwo, czyli podstępne, świadome i z góry
    zaplanowane postepowanie zmierzajęce do doprowadzenia innej osoby do
    niekorzystnego dla niej rozporządzenia mieniem własnym lub powierzonym.

    Karalny jest także wyzysk, ale to polega na świadomym wyzyskaniu krytycznego
    położenia innej osoby do narzucenia jej rażąco niekorzystnych warunków
    umowy. Nie wystarcza, że umowa jest niekorzystna dla jednej ze stron,
    kontrahent musi świadomie narzucić niekorzystne warunki wiedząc o krytycznym
    położeniu drugiej strony. Np A pilnie potrzebuje lekarstwa, które ma B, a B.
    wiedziąc, że bez tego lekarstwa A wkrótce umrze żąda od niego rażąco
    wygórowanej ceny.

  • 9. Data: 2003-10-01 19:52:25
    Od: "Sebastian Szymanowski" <s...@a...pl>

    > przedmiotem

    a czy przypadkiem podpisanie się pod fakturą nie jest jednoczesnym zawarciem
    takowej umowy ?
    pzdr
    seba

  • 10. Data: 2003-10-01 19:54:04
    Od: Arek <a...@e...net>

    Robert Tomasik rzecze:
> [...]
    > jakakolwiek umowa. Wydaje mi się mocno kontrowersyjnym pomysłem
    > traktowanie faktury jako surogatu umowy cywilno-prawnej.

    Nie są wiążące. Kilka lat temu kilka firm poprzegrywało procesy
    o takie "odsetki" .

    pozdrawiam
    Arek

    --