  • 1. Data: 2003-02-13 17:01:25
    Temat: jazda bez biletu
    Od: p...@p...onet.pl

    hm.. tak się zastanawiam ,co się dzieje z osobą która dostała mandat za jazde
    bez biletu i nie ma dochodów? Staje dajmy na to przed sądem grodzkim i co ? z
    drugiej strony sąd grodzki zajmuje się sprawami od 250 zł, a mandat 100zł jak
    to jest czeka się aż suma urośnie do tej kwoty? A jeszcze inaczej co się dzieje
    gdy nie można dostarczyć listu do danej osoby czy staje się ona ścigana ? czy
    jak?

  • 2. Data: 2003-02-13 18:33:47
    Temat: Re: jazda bez biletu
    Od: "pietruszek" <e...@w...go2.pl>

> [...]
    dzieje
    > gdy nie można dostarczyć listu do danej osoby czy staje się ona ścigana ?

    Dupa nawet nie wytocza ci powodztwa bo sie nie oplaci im!

  • 3. Data: 2003-02-13 19:42:50
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    > hm.. tak się zastanawiam ,co się dzieje z osobą która dostała mandat za
    jazde
    > bez biletu i nie ma dochodów? Staje dajmy na to przed sądem grodzkim i co
    ?

    Nie staje przed sądem grodzkim , gdyż jazda bez biletu to nie jest
    wykroczenie nawet, nie mówiąc o jakims przestępstwie. To nie wywiązanie sie
    z umowy - własciwy tryb : cywilny.

    Depi.

  • 4. Data: 2003-02-13 20:07:05
    Od: "GreG" <g...@N...pl>

    Użytkownik "Marcin Olender" <d...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Nie staje przed sądem grodzkim , gdyż jazda bez biletu to nie jest
    > wykroczenie nawet, nie mówiąc o jakims przestępstwie. To nie wywiązanie sie
    > z umowy - własciwy tryb : cywilny.

    Tak z ciekawosci: dlaczego jestem zwiazany umowa z przewoznikiem?
    W koncu to prywatna firma, a ja nie jestem zobowiazany do znajomosci jakiejs
    umowy, ktora rzekomo zawieram automatycznie po wejsciu do pojazdu.
    Czy jest cos takiego jak automatyczne zawarcie umowy? Nawet bez podpisu?

    Hipotetycznie moge otworzyc sklep, wywiesze w rogu malutka karteczke, gdzie
    napisze maczkiem, ze kazdy kto wejdzie do mojego sklepu zobowiazany jest cos
    kupic. Postawie goryla przy drzwiach, ktory nie bedzie wypuszczal tych, co
    nie wywiazali sie z umowy. Potem policja, spisanie danych i sprawa cywilna.

    Ciekawe tez, czy policja bedzie przyjezdzac pomagac mi w zalatwianiu moich
    partykularnych interesow. W przypadku MPK tak sie przeciez dzieje.

    GreG

  • 5. Data: 2003-02-13 21:25:03
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-02-13 21:07, Użytkownik GreG napisał:
    > Tak z ciekawosci: dlaczego jestem zwiazany umowa z przewoznikiem?

    Trudno znaleźć właściwą odpowiedź na to pytanie. Najprostsza byłaby "Bo
    ją zawarłeś". Z drugiej strony można by powiedzieć: "bo tak prawo
    reguluje stosunek jaki powstał między tobą a przewoźnikiem". Najlepiej
    zobaczmy do przepisów:

    Art. 774 kodeksu cywilnego (dalej "KC") "Przez umowę przewozu przewoźnik
    zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do
    przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy"

    Art. 16. ust. 1 Prawa przewozowego (dalej "PP") "Umowę przewozu zawiera
    się przez nabycie biletu na przejazd lub spełnienie innych określonych
    przez przewoźnika warunków dostępu do środka transportowego, a w razie
    ich nieustalenia - przez samo zajęcie miejsca w środku transportowym."

    > W koncu to prywatna firma,(...)

    To właściwie jest bez znaczenia, czy prywatna, czy państwowa, czy komunalna.

    > (...)a ja nie jestem zobowiazany do znajomosci jakiejs
    > umowy, ktora rzekomo zawieram automatycznie po wejsciu do pojazdu.
    > Czy jest cos takiego jak automatyczne zawarcie umowy? (...)

    Spójrzmy na przepisy:

    Art. 384. KC

    § 1. Ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w
    szczególności ogólne warunki umów, wzory umów, regulaminy wiążą drugą
    stronę, jeżeli zostały jej doręczone przy zawarciu umowy.
    § 2. W razie gdy posługiwanie się wzorcem jest w stosunkach danego
    rodzaju zwyczajowo przyjęte, wiąże on także wtedy, gdy druga strona
    mogła się z łatwością dowiedzieć o jego treści. Nie dotyczy to jednak
    umów zawieranych z udziałem konsumentów, z wyjątkiem umów powszechnie
    zawieranych w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego.
    § 3. Za konsumenta uważa się osobę, która zawiera umowę z przedsiębiorcą
    w celu bezpośrednio nie związanym z działalnością gospodarczą.

    Art. 2 ust. 1 PP "Przewoźnik jest obowiązany podać do publicznej
    wiadomości - w sposób zwyczajowo przyjęty - zakres swojego działania, a
    w szczególności adresy punktów odprawy i sposób zawierania umowy przewozu".

    Art. 4 PP "Przewoźnik może wydawać regulaminy określające warunki
    obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób i rzeczy"

    Art. 11 PP "1.Przewoźnik jest obowiązany podać do publicznej wiadomości,
    w sposób zwyczajowo przyjęty, ustalone lub stosowane przez niego taryfy
    lub cenniki.
    2. Przewoźnik zapewnia zainteresowanym bezpłatny wgląd do obowiązujących
    go przepisów przewozowych."

    Poza tym art. 16 PP (zacytowany powyżej)

    Przewoźnik podaje do publicznej znajomości m.in. warunki zawierania
    umów, regulamin świadczenia przewozu osób, etc. i wszystko jest w
    porządku (można się z nimi zapoznać). Taka jest już istota umów
    adhezyjnych (czyli takich, które zawiera się przez przystąpienie), że
    ograniczona jest swoboda kształtowania treści stosunku prawnego. Ale ze
    względu na powszechność przewozu inna konstrukcja byłaby w istocie
    bardzo uciążliwa.

    > (...) Nawet bez podpisu?

    Pokutuje, niestety, pogląd, że umowę zawiera się tylko w formie
    pisemnej. Przecież użyczając komuś sweter także zawiera się umowę, choć
    wszystko przebiega ustnie.

    > Hipotetycznie moge otworzyc sklep, wywiesze w rogu malutka karteczke, gdzie
    > napisze maczkiem, ze kazdy kto wejdzie do mojego sklepu zobowiazany jest cos
    > kupic. (...)

    Szczerze mówiąc, nie za bardzo. Patrz art. 384 KC (zacytowany powyżej).
    Poza tym, jeżeli mielibyśmy traktować przestąpienie progu tego sklepu,
    to moim zdaniem miałby jak najbardziej zastosowania art. 86 KC (podstęp).

    > (...)Postawie goryla przy drzwiach, ktory nie bedzie wypuszczal tych, co
    > nie wywiazali sie z umowy. Potem policja, spisanie danych i sprawa cywilna.

    Dlaczego miałaby tu pojawić się Policja? W przypadku kontrolerów
    biletowych możliwość zwrócenia się do funkcjonariuszy Policji wynika z
    art. 33a ust. 4 pkt. 2 PP "Przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona
    ma prawo (...) w razie odmowy zapłacenia należności i niemożności
    ustalenia tożsamości podróżnego - zwrócić się do funkcjonariusza Policji
    i innych organów porządkowych, które mają, zgodnie z przepisami prawa,
    uprawnienia do ustalania tożsamości osób, o podjęcie czynności
    zmierzających do ustalenia tożsamości podróżnego(...)". Nie ma to
    natomiast związku z tym, że sprawa ma charakter, jak słusznie zauważył
    p. Marcin Olender, cywilny.

    > Ciekawe tez, czy policja bedzie przyjezdzac pomagac mi w zalatwianiu moich
    > partykularnych interesow. W przypadku MPK tak sie przeciez dzieje.

    Odpowiedź powyżej.

    --
    Jubei

  • 6. Data: 2003-02-13 21:39:50
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "GreG" <g...@N...pl> wrote in message
> [...]
    > umowy, ktora rzekomo zawieram automatycznie po wejsciu do pojazdu.
    > Czy jest cos takiego jak automatyczne zawarcie umowy? Nawet bez podpisu?

    Owszem - oswiadczenia woli mozna dokonac w sposob dowolny, aby dostatecznie
    wyrazalo nasza wole, Jak wsiadasz i jadziesz, to chyba jasne, ze chcesz
    takiej umowy.

> [...]
    > kupic. Postawie goryla przy drzwiach, ktory nie bedzie wypuszczal tych, co
    > nie wywiazali sie z umowy. Potem policja, spisanie danych i sprawa

    E tam.

    > Ciekawe tez, czy policja bedzie przyjezdzac pomagac mi w zalatwianiu moich
    > partykularnych interesow. W przypadku MPK tak sie przeciez dzieje.

    E tam - widziales, zeby przyjechali? Poza tym MPK to jednak przeds.
    komunalne.

    Depi.

  • 7. Data: 2003-02-13 21:46:34
    Od: "GreG" <g...@N...pl>

    Użytkownik "Jubei" <j...@f...pl> napisał w wiadomości

    > Odpowiedź powyżej.
    > --
    > Jubei

    Jestem pod wrazeniem...
    Dzieki.

    GreG

  • 8. Data: 2003-02-13 22:57:32
    Od: p...@p...onet.pl

    powiem tak ,złapała mnie kontrol ,wezwano policje i spisano moje dane ,co
    prawda mogłem podać kogokolwiek innego bo Oni sprawdzają jedynie czy taka osoba
    istnieje i nic więcej nie są w stanie ustalić .Teraz mam pytanie co się dzieje
    bo ja nie mieszkam tam gdzie jestem zameldowany na stałe i tam nawet nie ma kto
    odebrać żadnego pisama ,co wobec tego może zrobić MPK, czy od razu skierują
    sprawę do sądu a ja będę poszukiwany listem gończym. Druga sprawa to ja
    niepracuję i nie mam żadnych dochodów jestem bezrobotny więc co może w takim
    wypadku zasądzić sąd? Jakieś roboty publiczne ? skoro nie mam pieniędzy?

  • 9. Data: 2003-02-14 08:15:31
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

> [...]
    ? z
    > drugiej strony sąd grodzki zajmuje się sprawami od 250 zł

    Bzdura. Sąd grodzki zajmuje się np. jazdą bez zapiętych pasów jeśli
    delikwent odmówi zapłacenia mandatu w wys. np. 20 zł.

    Pozdr
    Leszek

  • 10. Data: 2003-02-14 08:16:22
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Marcin Olender" <d...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Nie staje przed sądem grodzkim , gdyż jazda bez biletu to nie jest
    > wykroczenie

    Jesteś pewien?? Sprawdź uważnie w K.W.

    Pozdr
    Leszek