    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: jaka jest odpowiedzialnosc energetyki
    Date: Mon, 12 May 2003 23:06:19 +0200

    | Drobna korekta : 100 %. Nowe przepisy (2002 r) wprowadzily obowiazek
    | instalacji zabezpieczenia przeciwprzepieciowego. W ten sposób ZE
    | zabezpieczyly sie przez tego typu roszczeniami (poprzenio placily i to
    | slono).

    No dobrze, ale czy nowe przepisy dotyczą również starych instalacji, czy
    tylko tych budowanych po ich wejściu. I co to są za przepisy? Bo jeśli ich
    wewnętrzne zarządzenia, to kilkukrotnie okazywało się już, że nie
    wytrzymywały kontaktu z wymiarem sprawiedliwości. Ostatnio, to przypominam
    sobie sprawę nieodpłatnego przekazywania im skrzynek licznikowych.

    O ile nie zmieniono zapisów umów, to Zakład Energetyczny jest zobowiązany
    dostarczać energię elektryczną o ustalonych w normach parametrach. Pewnie są
    tam dopuszczalne jakieś odchyłki, bo na przykład u mnie w gniazdku jest
    ~238V zamiast ~220 V. Jak dostarczy co innego, to po prostu odpowiada za
    szkody, chyba że faktycznie jest gdzieś jakiś przepis wyłączający tę
    odpowiedzialność albo wprost wyłączający stosowanie kodeksu cywilnego. Ale
    to musiałoby być co najmniej w randze ustawy, bo przepis ogólny wynika z
    tego kodeksu.

    Osobiście znam przypadek, gdy pracownik ZE coś pomotał w transformatorze i
    na jeden blok mieszkalny zamiast ~220V poszło do gniazdek ~380V. ZE płaciło
    odszkodowania za wszystkie spalone sprzęty, ale faktycznie to było ze 4 lata
    temu, więc nie upieram się, że mogło w między czasie się coś zmienić w
    stanie prawnym.