    From: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: jaka gwarancja - części samochodowe?
    Date: Thu, 25 Mar 2004 08:31:35 +0800

    In article <c3sg2e$94a$1@nemesis.news.tpi.pl>, NN wrote:
    > o ile mi wiadomo zlikwidowano coś takiego jak gwarancja i rękojmia i jest
    > teraz "niezgodność z umową" czy coś takiego,

    E-e. Gwarancja też jest, rękojmia - jeśli zakup niekonsumencki,
    niezgodność jeśli konsumencki (czyli gdy szary człowiek kupuje coś od
    przedsiębiorcy)

    > 1. we wszystkich sklepach z częściami samochodowymi dają tylko rok
    > gwarancji, czy tak wolno? czy nie powinno być dwa lata?

    Wolno. Nie muszą dawać żadnej.

    > 2. zgłosiłem się do sklepu 3 dni po upływie roku od zakupu (marzec 2003),
    > usterka pojawiła sie przed upływem roku, czyli nie mam szans na dochodzenie
    > jakichkolwiek roszczeń z tyrułu "niezgodności z umową"?

    Nie masz, bo akurat ciebie obowiązywała roczna rękojmia jako że jak
    rozumiem zakupu dokonałeś przed 1 stycznia 2003 ("niezgodność" jest dla
    zakupow po 1/1/2003).

    > 3. część wymieniłem w nieautoryzowanym warsztacie(autoryzowanym ale nie na
    > moja marke samochodu) w chwili zakupu nie poinformowano mnie że muszę
    > wymieniś w autoryzowanym salonie, a teraz twierdzą że i tak nie miał bym
    > gwarancji bo część wymieniałem nie tam gdzie trzeba, czy mają racje?

    Pewnie mają, bo jeśli to była gwaracja to obowiązywały zapisy umowy
    gwarancyjnej a nie rękojmia.

    Pewnie masz mętlik więc podsumuję: gwarancja to uprawnienie niezalezne od
    rękojmi/niezgodności i wynika z dobrej woli producenta tudzież podlega (w
    pewnym zakresie) jego widzimisie. Rękojmia/niezgodność przysługują
    ustawowo a ich zakres jest zdefiniowany w odpowiednim prawie (tu Dzienniki
    Ustaw i Kodeks Cywilny). Innymi słowy możesz reklamować coś albo z tytułu
    gwarancji (o ile istnieje i taka twoja wola) lub niezgodności (rękojmi).

    --
    Marcin