  • 1. Data: 2004-03-24 17:23:09
    Temat: jaka gwarancja - części samochodowe?
    Od: "NN" <n...@p...na.ten.mail>

    o ile mi wiadomo zlikwidowano coś takiego jak gwarancja i rękojmia i jest
    teraz "niezgodność z umową" czy coś takiego,
    1. we wszystkich sklepach z częściami samochodowymi dają tylko rok
    gwarancji, czy tak wolno? czy nie powinno być dwa lata?

    2. zgłosiłem się do sklepu 3 dni po upływie roku od zakupu (marzec 2003),
    usterka pojawiła sie przed upływem roku, czyli nie mam szans na dochodzenie
    jakichkolwiek roszczeń z tyrułu "niezgodności z umową"?

    3. część wymieniłem w nieautoryzowanym warsztacie(autoryzowanym ale nie na
    moja marke samochodu) w chwili zakupu nie poinformowano mnie że muszę
    wymieniś w autoryzowanym salonie, a teraz twierdzą że i tak nie miał bym
    gwarancji bo część wymieniałem nie tam gdzie trzeba, czy mają racje?

  • 2. Data: 2004-03-24 17:25:24
    Temat: Re: jaka gwarancja - części samochodowe?
    Od: "[ piotr sut ]" <piotr23§§§@§§§tenbit.pl>

    'NN' wyklawiaturzył/a w niusie
    c3sg2e$94a$...@n...news.tpi.pl taką oto treść:

    | o ile mi wiadomo zlikwidowano coś takiego jak gwarancja i rękojmia i
    | jest teraz "niezgodność z umową" czy coś takiego,

    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/

    ->piotr

  • 3. Data: 2004-03-25 00:31:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <c3sg2e$94a$1@nemesis.news.tpi.pl>, NN wrote:
    > o ile mi wiadomo zlikwidowano coś takiego jak gwarancja i rękojmia i jest
    > teraz "niezgodność z umową" czy coś takiego,

    E-e. Gwarancja też jest, rękojmia - jeśli zakup niekonsumencki,
    niezgodność jeśli konsumencki (czyli gdy szary człowiek kupuje coś od
    przedsiębiorcy)

    > 1. we wszystkich sklepach z częściami samochodowymi dają tylko rok
    > gwarancji, czy tak wolno? czy nie powinno być dwa lata?

    Wolno. Nie muszą dawać żadnej.

    > 2. zgłosiłem się do sklepu 3 dni po upływie roku od zakupu (marzec 2003),
    > usterka pojawiła sie przed upływem roku, czyli nie mam szans na dochodzenie
    > jakichkolwiek roszczeń z tyrułu "niezgodności z umową"?

    Nie masz, bo akurat ciebie obowiązywała roczna rękojmia jako że jak
    rozumiem zakupu dokonałeś przed 1 stycznia 2003 ("niezgodność" jest dla
    zakupow po 1/1/2003).

> [...]
    > wymieniś w autoryzowanym salonie, a teraz twierdzą że i tak nie miał bym
    > gwarancji bo część wymieniałem nie tam gdzie trzeba, czy mają racje?

    Pewnie mają, bo jeśli to była gwaracja to obowiązywały zapisy umowy
    gwarancyjnej a nie rękojmia.

    Pewnie masz mętlik więc podsumuję: gwarancja to uprawnienie niezalezne od
    rękojmi/niezgodności i wynika z dobrej woli producenta tudzież podlega (w
    pewnym zakresie) jego widzimisie. Rękojmia/niezgodność przysługują
    ustawowo a ich zakres jest zdefiniowany w odpowiednim prawie (tu Dzienniki
    Ustaw i Kodeks Cywilny). Innymi słowy możesz reklamować coś albo z tytułu
    gwarancji (o ile istnieje i taka twoja wola) lub niezgodności (rękojmi).

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2004-03-25 06:29:21
    Od: "NN" <n...@p...na.ten.mail>

    > Wolno. Nie muszą dawać żadnej.
    czyli jak nie wydają żadnej dodatkowej pisemnej gwarancji to przysługują mi
    prawa z tytułu "niezgodności" - rok czy 2 lata?

    > Nie masz, bo akurat ciebie obowiązywała roczna rękojmia jako że jak
    > rozumiem zakupu dokonałeś przed 1 stycznia 2003 ("niezgodność" jest dla
    > zakupow po 1/1/2003).
    kupiłem dokładnie 2003.03.21 a chciałem zareklamować 2004.03.24 - troszkę
    się spóźniłem

    > Pewnie mają, bo jeśli to była gwaracja to obowiązywały zapisy umowy
    > gwarancyjnej a nie rękojmia.
    pisemne? z częścią nic nie dostałem

  • 5. Data: 2004-03-25 07:28:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <c3tu0v$h3h$1@atlantis.news.tpi.pl>, NN wrote:

    > czyli jak nie wydają żadnej dodatkowej pisemnej gwarancji to przysługują mi
    > prawa z tytułu "niezgodności" - rok czy 2 lata?

    Tak (formalnie) ale jest jeden trik: jeśli od zakupu minęło więcej niż 6
    miesięcy to ty musisz udowodnić że wada tkwiła w towarze w momencie zakupu
    (poniżej 6ciu, przyjmuje się że tak właśnie było)

    > kupiłem dokładnie 2003.03.21 a chciałem zareklamować 2004.03.24 - troszkę
    > się spóźniłem

    Coś mi się popierniczyło.

    > pisemne? z częścią nic nie dostałem

    No to możesz założyć że to było z tyt. niezgodności z umową co oznacza, że
    nie mają racji z tym salonem.

    Nie cutuj zbędnego tekstu.

    --
    Marcin