    From: "Darek" <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: jak zmusić pracownika do urlopu
    Date: Thu, 12 Dec 2002 13:18:42 +0100

    Użytkownik "qrczak" <q...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:at9r73$a21$1@news.tpi.pl...
    > Czy pracodawca może zmusić pracownika do wykorzystania urlopu
    wypoczynkowego
    > należnego za ten rok poprzez odmówienie przyznania mu rocznej nagrody?
    > Wydał sobie pracodawca takie pisemko-zalecenie (chyba groźbę), że nie
    > przyzna kierownikom działów nagrody, bo ich podwładni nie wykorzystali
    > jeszcze całych swoich urlopów.

    Jeżeli roczna nagroda to dobra wola pracodawcy i nie jest
    regulowana umową, to owszem może odmówić wypłaty.
    A zgodnie z prawem urlop należy wykorzystać i to zarówno
    pracownik jest zobowiązany do wykorzystania jak i pracodawca
    do udzielenia tegoż urlopu.
    Ponadto urlop nie musi być wcale przyznany wtedy gdy
    pracownik chce, zgodnie z prawem urlop jest udzielany za
    porozumieniem w terminie ustalonym wspólnie przez pracodawcę
    i pracownika, Wiem że dopuszcza się anulowanie wcześniej
    zaplanowanego urlopu i w przypadku gdy pracownik poniósł już
    jakieś koszty (tz. ma opłacone np. wakacyjne noclegi) to pracodawca jest
    w takim przypadku zobowiązany do zwrotu kosztów zgodnych z rachunkiem.
    Nie wiem jak sprawa wygląda z tz. sprzedażą urlopów, czyli
    ekwiwalentem wypłacanym w ramach niewykorzystanego urlopu,
    czy jest to całkowicie prawne czy muszą być spełnione warunki.
    Zresztą chyba gdyby jakaś inspekcja przyczepiła się o to że pracownicy
    mają zaległe urlopy, to właściciel płaci karę za to, tak że nie należy
    dziwić się pracodawcy.
    Nie chcę zgadywać, ponieważ nie jestem pewien, ale obiło mi się coś
    że pracodawca jest nawet zobowiązany do wypłacenia ekwiwalentu jeżeli urlop
    nie został
    wykorzystany. Ale tu musi się chyba wypowiedzieć ktoś kto dobrze
    zna prawo pracy.

    Pozdrawiam

    Darek