    From: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: jak wyglada sprawa drobnych wykroczen przez nieletnich?
    Date: Thu, 4 Sep 2003 14:53:30 +0200

    Użytkownik "Kubaz" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:bj5lsl$ako$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > jak w temacie, wykroczenia drobne takie jak przebywanie np. w miescie bez
    > opiekuna w godzinahc nocnych czy tez inne drobne rzeczy, nie odwoza na
    > komisariat tylko spisuja - to wiem, ale kiedy rodzic otrzymuje informacje
    > tym? slyszalem ze 2 razy spisac sie mozna dac a za 3 razem wzywaja
    rodzicow
    > czy to prawda? jesli nie to jak to wyglada? aha i jesli juz beda wzywac
    tych
    > rodzicow na komisariat to czy pokaza im kartoteke zeby wiedzieli co ich
    > synek/coreczka przeskrobal/bala ?

    Teoretycznie:
    Nieletni do 17 lat odpowiadają tylko za wykroczenia na podstawie ustawy o
    nieletnich. W zależności od rodzaju wykroczenia czy przestępstwa
    postępowanie jest różne. Nie ma czegoś takiego, że najpierw 2 razy poucza
    się, a później zatrzymujemy czy coś podobngo. Policjant, jeśli jest to
    znaczny czym, a zachodzą podstawy do zatrzymania (tożsamość nieustalona,
    groźba ucieczki lub zatarcia śladów itp) ma prawo zatrzymać osobę.
    W innym przypadku ustala tylko dane sprawcy. Ale równocześnie, gdy dojdzie
    do wniosku, że wystarczy uwaga słowna to tyle i koniec, jeśli zaś uważa
    inaczej (np. ma wiedzę, iż ta osoba była już wcześniej przyłapana) to po
    zakończeniu służby powinien napisać notatkę do specjalisty od nieletnich.
    Specjalista od nieletnich może wezwać rodziców, zawiadomić sąd rodzinny,
    szkołe itd.