    From: " " <s...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: interwencja policji
    Date: Thu, 8 May 2003 13:40:40 +0000 (UTC)

    > sytuacja:
    > banda mlodych ludzi demoluje sprzet publiczny [rozrzuca smietniki, niszczy
    > wiaty przystankowe]. Przyjezdza policja: brak ostrzezenia w rodzaju "Stac
    > Policja!", prewencyjne "spałowanie", zakucie w kajdanki.
    > Czy jest to akcja prawnie dozwolona, jezeli mlodzi przestepcy nie stawiaja
    > oporu??

    Niestety jest to jedna z tych sytuacji kiedy serce mowi jedno, a rozum co
    innego. Niby zrozumiale jest ze gowniarzom nalezalo sie konkretne palowanie,
    ale w wypadku gdy a) nie stawiali oporu w trakcie prowadzenia czynnosci, b)
    nie usilowali oddalic sie z miejsca zdarzenia, c) nie starali sie w
    jakikolwiek inny sposob zaklocic pracy policji (wyzywanie, agresywne
    zachowanie, itd...) uzycie przez funkcjonariuszy srodkow przymusu
    bezposredniego jest niewlasciwe.
    Jezeli tak bylo poszkodowani moga dochodzic swoich praw (odszkodowania,
    przeprosin czy tez innej formy zadoscuczynienia) a policjanci moga odpowiadac
    za wykroczenie)

    kachna.pl zreszta uadnie opisala jak to wyglada prawnie, ja jestem tylko
    informatykiem ;)

    ale...
    znajac realia (a nie jestem jeszcze zbyt stary) to watpie aby grupa
    podchmielonych wandalow niszczaca wiaty i rzucajaca smietnikami przylapana na
    goracym uczynku przez Policje po prostu stanela zamurowana, ze nikt nie
    probowal uciekac i wszyscy grzecznie bez mrukniecia poddali sie zatrzymaniu.
    A jezeli tak nie bylo no to nie mamy o czym mowic. Interwencja policji byla
    jak najbardziej wlasciwa.