    From: "Yig" <y...@S...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ile razy mogę sprzedać...
    Date: Wed, 8 May 2002 15:40:08 +0200

    Użytkownik "Jan Pachniewicz" <g...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:abaurq$t2g$1@news.tpi.pl...
    > Witam wszystkich
    >
    > Mam następujące wątpliwości.
    > Jestem autorem jakiegoś dzieła (zdjęcia).
    > Chcę je sprzedać ale w formie cyfrowej (skan)
    > z pełnymi prawami nabywcy do publikacji, przetwarzania itd.
    > Czy mogę sprzedać to samo zdjęcie kilku rożnym osobom
    > czy mogę je sprzedać tylko raz?
    >
    > Pozdrawiam
    > Jan Pachniewicz

    To zalezy, od tego co rozumiesz przez okreslenie 'sprzedac'. Miej na uwadze,
    ze w odniesieniu do uprawnien zwiazanych z korzystaniem z utworu, (np. jego
    wykorzystaniem w materialach reklamowych, publikacja itd) nie maja
    zastosowania przepisy art 535 i nast. KC, dotyczace umowy sprzedazy. To o
    czym mowisz, jest umową na gruncie prawa autorskiego, a mianowicie licencją.
    Jako autor mozesz udzielic licencji (zawrzec umowe o korzystanie z utworu) z
    kim tylko chcesz i w zakresie takim jak tylko chcesz, jako ze Tobie
    przysluguje calosc autorskich praw majatkowych, dotyczacych tego zdjecia.
    Mozesz zatem, za wynagrodzeniem, zezwolic by dany podmiot, z ktorym
    zawierasz umowe licencyjna umiescil zdjecie Twego autorstwa w jakims swoim
    katalogu, na stronie www, opublikowal je w jakims czasopismie itd. I mozesz
    zawierac takie umowy wielokrotnie z roznymi podmiotami, kazdemu z nich
    mozesz udzielac licencji w takim samym badz roznym zakresie (roznie
    okreslajac pola eksploatacji, na ktorych druga strona umowy bedzie mogla
    korzystac z utworu). Zastrzezenie jest jedno, a mianowicie przypadek
    udzielenia _licencji wylacznej_, w wyniku ktorej nie mozesz udzielac
    dalszych licencji do korzystania z utworu na danym polu eksploatacji.

    Mozliwosc rozporzadzania utworem i korzystania z niego tracisz, w przypadku
    przeniesienia w drodze umowy na inna osobe calosci autorskich praw
    majatkowych (definicja tych praw - art 17 ustawy o prawie autorskim i
    prawach pokrewnych). Zatem jesli bys Ty lub Twoj kontrahent, przez pojecie
    'sprzedac' rozumial 'przeniesc autorskie prawa majatkowe', to wowczas na
    skutek takiej umowy stracilbys prawo do dalszego rozporzadzania Twoim
    utworem.

    --
    Cinis sum, cinis terra est, terra dea est...
    ergo mortuus non sum.