  • Data: 2002-06-11 08:44:30
    Temat: Re: hipermarkety a przeszukiwanie toreb? - ponownie
    Od: <m...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Mam male pytanko.
    > Nie dawno bylem swiadkiem w jednym z hipermarketow (a raczej przed - miejsce
    > gdzie sprzedaja rozne rzeczy do ogrodow) jak ochrona przed wejsciem/wyjsciem
    > sprawdzala reklamowki i porownywala z kwitkiem wystawionym przy kasie.
    > Co prawda bylem tam wczoraj i nic mnie takiego nie spotkalo - ale z czystej
    > ciekawosci (na przyszlosc)
    >
    > Czy takie postepowanie jest zgodne z prawem?
    > Kto moze przeszukiwac i co trzeba zrobic by mozna byc przeszukanym?
    >
    > Kto ma prawo przeszukiwac torby, reklamowki itp?
    >
    > Kiedy mozna odmowic i na co sie powolac?

> [...]
    Uprawnienia czarnych reguluja przepisy ustawy o ochronie osób i mienia. są to
    przepisy następujące:
    Art. 36. 1. Pracownik ochrony przy wykonywaniu zadań ochrony osób i mienia w
    granicach chronionych obiektów i obszarów ma prawo do:
    1) ustalania uprawnień do przebywania na obszarach lub w
    obiektach chronionych oraz legitymowania osób, w celu ustalenia ich tożsamości,
    2) wezwania osób do opuszczenia obszaru lub obiektu w przypadku
    stwierdzenia braku uprawnień do przebywania na terenie chronionego obszaru lub
    obiektu albo stwierdzenia zakłócania porządku,
    3) ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie
    zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla chronionego mienia, w
    celu niezwłocznego oddania tych osób Policji,
    4) stosowania środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w
    art. 38 ust. 2, w przypadku zagrożenia dóbr powierzonych ochronie lub odparcia
    ataku na pracownika ochrony,
    5) użycia broni palnej w następujących przypadkach:
    a) w celu odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na życie lub
    zdrowie pracownika ochrony albo innej osoby,
    b) przeciwko osobie, która nie zastosowała się do wezwania
    natychmiastowego porzucenia broni lub innego niebezpiecznego narzędzia, którego
    użycie zagrozić może życiu lub zdrowiu pracownika ochrony albo innej osoby,
    c) przeciwko osobie, która usiłuje bezprawnie, przemocą odebrać broń
    palną pracownikowi ochrony,
    d) w celu odparcia gwałtownego bezpośredniego i bezprawnego zamachu na
    ochraniane osoby, wartości pieniężne oraz inne przedmioty wartościowe lub
    niebezpieczne.
    2. Użycie broni palnej powinno następować w sposób wyrządzający możliwie
    najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której użyto broni, i nie może zmierzać do
    pozbawienia jej życia, a także narażać na niebezpieczeństwo utraty życia lub
    zdrowia innych osób.
    3. Broni palnej nie używa się w stosunku do kobiet o widocznej ciąży, osób,
    których wygląd wskazuje na wiek do 13 lat, osób w podeszłym wieku oraz o
    widocznej niepełnosprawności.
    4. Czynności, o których mowa w ust. 1, powinny być wykonane w sposób możliwie
    najmniej naruszający dobra osobiste osoby, w stosunku do której zostały podjęte.
    5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb działań, o
    których mowa w ust. 1 pkt 1-3.
    akty wykonawcze
    Art. 37. Pracownik ochrony przy wykonywaniu zadań ochrony osób i mienia poza
    granicami chronionych obiektów i obszarów ma prawo do:
    1) wykonywania czynności, o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt 3,
    2) użycia podczas konwojowania wartości pieniężnych oraz innych
    przedmiotów wartościowych lub niebezpiecznych środków przymusu bezpośredniego,
    o których mowa w art. 38 ust. 2 pkt 1-3 oraz 5 i 6, lub broni palnej, w
    przypadku gwałtownego, bezprawnego zamachu na konwojowane wartości lub osoby je
    ochraniające.
    Art. 38. 1. Pracownik ochrony może stosować środki przymusu bezpośredniego w
    przypadkach określonych w art. 36 ust. 1 pkt 4 i art. 37 pkt 2 wyłącznie wobec
    osób uniemożliwiających wykonanie przez niego zadań określonych w ustawie.
    2. Środkami przymusu bezpośredniego, o których mowa w ust. 1, są:
    1) siła fizyczna w postaci chwytów obezwładniających oraz
    podobnych technik obrony,
    2) kajdanki,
    3) pałki obronne wielofunkcyjne,
    4) psy obronne,
    5) paralizatory elektryczne,
    6) broń gazowa i ręczne miotacze gazu.
    3. Pracownik ochrony może stosować środki przymusu bezpośredniego odpowiadające
    potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacji i niezbędne do osiągnięcia
    podporządkowania się wezwaniu do określonego zachowania.
    4. Środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w ust. 2 pkt 3-6, nie
    stosuje się wobec kobiet o widocznej ciąży, osób, których wygląd wskazuje na
    wiek do 13 lat, osób w podeszłym wieku oraz o widocznej niepełnosprawności.
    5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i
    sposoby użycia środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w ust. 2.
    6. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji określi, w drodze
    rozporządzenia, rodzaje obiektów, w których mogą być stosowane paralizatory
    elektryczne.

    W komantarzu do tejże ustawy (ALEKSANDROWICZ Tomasz R. Komentarz do ustawy o
    ochronie osób i mienia
    Warszawa 2001 Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis ss. 374
    ISBN: 83-7334-059-9) czytamy (z komentarza do art. 36 ustawy):
    "Należy także zwrócić uwagę na fakt, iż ustawa w katalogu środków porządkowych
    nie wymienia uprawnienia pracowników ochrony do przeglądania zawartości bagaży
    i odzieży osób, ładunku i miejsc w przypadku podejrzenia, że mienie chronione
    jest bezprawnie wynoszone, wywożone lub ukryte, albo w celu stwierdzenia, czy
    nie są wwożone lub wnoszone materiały niebezpieczne lub zabronione. Nadanie
    pracownikowi ochrony takiego uprawnienia przewidywał jeden z projektów (zob.:
    Wprowadzenie do niniejszego komentarza, w którym omówiono projekty ustawy o
    ochronie osób i mienia) , jednakże ostatecznie nie znalazło się ono w przyjętym
    przez Sejm tekście ustawy
    Sprzeciw posłów wzbudził zwłaszcza fakt, iż przepis projektu nadający takie
    uprawnienia pracownikom ochrony obejmował swoim zakresem wszystkie obszary i
    obiekty. Ostateczne przedstawiciel rządu wniósł o usunięcie tego przepisu, zaś
    posłowie nie skorzystali z możliwości ograniczenia zakresu jego stosowania
    jedynie do obszarów i obiektów podlegających obowiązkowej ochronie. Zob.:
    Sprawozdanie Podkomisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy o
    ochronie osób i mienia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 czerwca 1997
    r. Druk Nr 2347. Szczegółowo na ten temat zob.: Z. T. Nowicki, Ochrona osób i
    mienia..., op.cit., s. 153-154.

    . Uprawnienie takie znalazło się natomiast w katalogu środków, do których
    stosowania uprawnieni są członkowie służby porządkowej organizatora imprezy
    masowej (art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych)."

    tak więc ochrona sklepu nie ma uprawnień do przegladania naszych bagaży. To
    samo można powiedzieć o "obowiązku" pozostawiania toreb i bagaży przed wejściem
    na salę - bezprawie.

    Sam miałem podobna sytuację - rok temu w GIANcie w Toruniu ochrona kazała mi
    zostawić w schowku bułkę, którą przed chwilą kupiłem dla Dzieci, wyszedłem
    przez kasy, zapłaciłem, miałem paragon i wracałem na salę. Słowne przepychanki
    trwały ca. 40 min. (włącznie z groxbami, że my weźmiemy pana na zaplecze i tam
    sie znajdzie 10 świadków, że pana tą bułkę za 90 gr ukradł). Koniec końców szef
    czarnych przydzielił mi ochroniarza, który miał chodzic za mna krork w krok w2
    odległości pół metra i patrzeć mi na ręce. Mnie nawet zabawa się podobała,
    Małżonka była zła, a Dzieciom było to obojetne.

    ewentulane uprawnienia do przeszukiwania bagaży itp . ma prokurator (czy
    policja na jego polecenie) - na podstawie przepisów kodeksu postępowania
    cywilnego oraz chyba policja na podstawie przepisów ustawy o policji (ale
    sczegółow mi sie nie chce szukać - leniwy jakoś dzis jestem - :-),

    pzdr

    marek