  • 1. Data: 2003-10-05 13:50:19
    Temat: fotografowanie
    Od: "Joshua Robin" <k...@w...pl>

    witam,

    chcialem dowiedziec sie, co polskie prawo mowi na temat fotografowania i
    publikacji zdjec osob spotkanych przypadkiem na ulicy.

    jesli sa jakies restrykcje (na pewno sa - tak mysle. jakie?) prosilbym o
    napisanie tutaj lub podanie aktu prawnego, bym mogl sam sie zaznajomic.

    pozdrawaim,
    --
    Joshua Robin -> (r13)wbfuebo.nxlfm.cbpmgn.barg.cy | IS -> http://josh.prv.pl
    Galeria Zdjec -> http://jrgallery.end.pl pyrypy -> http://ja-w-pyrypy.end.pl

    "Im bardziej czemus zaprzeczasz, tym bardziej to cos staje sie prawda."

  • 2. Data: 2003-10-05 15:54:09
    Temat: Re: fotografowanie
    Od: "Krzysztof 'kw1618\" z Warszawy" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Joshua Robin" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > jesli sa jakies restrykcje (na pewno sa - tak mysle. jakie?) prosilbym o
    > napisanie tutaj lub podanie aktu prawnego, bym mogl sam sie zaznajomic.

    Przede wszystkim:

    Dz.U. 1994 Nr 24 poz. 83 USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r.
    o prawie autorskim i prawach pokrewnych

    Krzysztof 'kw1618' GG: 268973
    Warszawa

  • 3. Data: 2003-10-05 19:48:34
    Od: "jelen" <j...@s...org>

    > Dz.U. 1994 Nr 24 poz. 83 USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r.
    > o prawie autorskim i prawach pokrewnych

    przeczytane
    na podstawie tego nie jest zabronione robienie zdjec, a jedynie ich
    publikacja ?
    czy jesli np pytam kogos czy moge zrobic fotke i ktos mi pozuje to jest to
    rownoznaczne ze zgoda ? czy brak niezgody jest rownoznaczny z domniemaniem
    zgody czy tez nalezy miec podpisane oswiadczenie ? i jeszcze jedno: co w
    przypadku, gdy krece np film dokumentalny i zadaje do kamery pytania, na
    ktore otrzymuje odpowiedz - moge to wtedy bez zadnych problemow wyemitowac w
    srodkach publicznego/masowego przekazu ?

    pozdrawiam,
    jelen

  • 4. Data: 2003-10-07 18:00:12
    Od: "Krzysztof 'kw1618\" z Warszawy" <k...@i...pl>

    Użytkownik "jelen" <j...@s...org> napisał w wiadomości

> [...]
    > publikacja ?
    > czy jesli np pytam kogos czy moge zrobic fotke i ktos mi pozuje to jest to

    Jeśli pozuje i wyraźnie to widać na zdjęciu to jest to równoznaczne ze
    zgodą.

    > czy brak niezgody jest rownoznaczny z domniemaniem
    > zgody czy tez nalezy miec podpisane oswiadczenie ?

    Oświadczenie zawsze warto wziąć... gdyby co, przyda się potem podczas
    ewentualnej sprawy sądowej.

> [...]
    > ktore otrzymuje odpowiedz - moge to wtedy bez zadnych problemow wyemitowac
    > srodkach publicznego/masowego przekazu ?

    Jeśli chodzisz z kamerą i robisz coś w rodzaju sondy ulicznej, czy po prostu
    pytasz ludzi o coś i to nagrywasz, to moim zdaniem osoby nagrywane
    wypowiadając się wyrażają zgodę na emisję tego w srodkach
    publicznego/masowego przekazu i wtedy brak niezgody jest rownoznaczny z
    domniemaniem zgody.
    Co innego ukryta kamera. Nagrywany nie wie że jest nagrywany, robi z siebie
    przykładowo głupka i może nie życzyć sobie emitowania tego publicznie,
    dlatego za każdym razem nagrani z ukrytej kamery są informowani, że
    przypadkiem wzięli udział w takim programie.

    Krzysztof 'kw1618' GG: 268973
    Warszawa

  • 5. Data: 2003-10-07 19:13:03
    Od: "jelen" <j...@s...org>

    > Jeśli pozuje i wyraźnie to widać na zdjęciu to jest to równoznaczne ze
    > zgodą.

    ok ;-)

    a czy prawdziwe jest zdanie : zdjecia moge robic komukolwiek, ale nie moge
    ich bez zgody publikowac
    moge za to trzymac w szufladzie... ?

    pozdrawiam,
    jelen

  • 6. Data: 2003-10-08 17:24:54
    Od: "Krzysztof 'kw1618\" z Warszawy" <k...@i...pl>

    > ok ;-)
    >
    > a czy prawdziwe jest zdanie : zdjecia moge robic komukolwiek, ale nie moge
    > ich bez zgody publikowac
    > moge za to trzymac w szufladzie... ?

    Tak !
    Nie można publikować bez zgody, na publikacje wypadałoby zapytać o zgodę, no
    chyba, że zgodni z ustawą jest ta osoba fragmentem czy jak to oni tam
    określili... nie pamiętam.

    Krzysztof 'kw1618' GG: 268973
    Warszawa

  • 7. Data: 2003-10-08 23:56:46
    Od: "Joshua Robin" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618" z Warszawy" <k...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:GLXgb.117081$qU6.1856893@news.chello.at...

> [...]
    no
    > chyba, że zgodni z ustawą jest ta osoba fragmentem czy jak to oni tam

    a jaka ustawa konkretnie? ta o prawach autorskich?
    jesli bys podal chociaz ktora to, sam sobie z przyjemnoscia poszukam :)

    pozdrawiam,
    --
    Joshua Robin -> (r13)wbfuebo.nxlfm.cbpmgn.barg.cy | IS -> http://josh.prv.pl
    Galeria Zdjec -> http://jrgallery.end.pl pyrypy -> http://ja-w-pyrypy.end.pl

    "Życie przeważnie jest smutne, a zaraz potem sie umiera..." J.L.W.

  • 8. Data: 2003-10-09 11:58:56
    Od: "jelen" <j...@s...org>

    > a jaka ustawa konkretnie? ta o prawach autorskich?
    > jesli bys podal chociaz ktora to, sam sobie z przyjemnoscia poszukam :)

    tak - prawo autorskie

    pozdrawiam,
    jelen