    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: fotografie wojny == bezczeszczenie zwlok
    Date: Tue, 5 Aug 2008 21:57:05 +0200

    wiadomości news:lhgmm5-gaa.ln1@ncc1701.lechistan.com...

    > Właśnie w Wiadomościach podali, że trepowa prokuratura ściga
    > administratora jakiegoś portalu za to, że opublikował zdjęcia z przygód
    > naszych dzielnych wojaków w Afganistanie.
    > I nie, nie twierdzą nawet, że to jest ujawnianie jakiejś tajemnicy - dla
    > nich jest to... bezczeszczenie zwłok.
    > Szczęka mi opadła...

    Wszczęć, to można postępowanie o dowolne wyssane z palca przestępstwo. Coś
    mi się zdaje, że oni trochę to instrumentalnie potraktowali i chcą się
    dowiedzieć, skąd pochodzą fotki, a następnie mniej lub bardziej formalnie
    ścigać żołnierza, który je zrobili (bo pewnie tak podejrzewają).

    Przepis karny, o którym piszesz brzmi dokładnie:

    Art. 262. § 1. Kto znieważa zwłoki, prochy ludzkie lub miejsce spoczynku
    zmarłego, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do lat 2.
    § 2. Kto ograbia zwłoki, grób lub inne miejsce spoczynku zmarłego, podlega
    karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

    W rachubę wchodzi ewentualnie znieważenie zwłok. Prof. Ćwiąkalski w swoim
    komentarzu pisze: "Przez zniewagę należy rozumieć takie zachowanie, które
    według zdeterminowanych kulturowo i powszechnie przyjętych ocen stanowi
    wyraz pogardy dla drugiego człowieka. (...) W szczególności znieważenie
    zwłok, prochów ludzkich lub miejsca spoczynku zmarłego polegać będzie np.
    na wyrzuceniu zwłok lub prochów z trumny lub urny na posadzkę lub ziemię,
    bezprawne wyjmowanie z grobu, grobowca lub innego miejsca ich stałego
    przechowywania, załatwianie potrzeb fizjologicznych, rozburzanie miejsca
    pochówku, niszczenie wzniesionych na grobie lub obok niego rzeźb, pomników
    czy ozdób, umieszczanie obraźliwych napisów, zaśmiecanie, deptanie." Prof.
    MAREK zaś na ten sam temat napisał: "W art. 262 § 1 ustawodawca określa
    odpowiedzialność za znieważenie zwłok, prochów ludzkich lub miejsca
    spoczynku (np. grób, grobowiec) niezależnie od miejsca, w którym złożono
    zwłoki ludzkie (cmentarz, krypta kościelna). Jest to przestępstwo umyślne o
    intencjonalnym zabarwieniu, przy czym zachowanie sprawcy może polegać na
    zelżeniu lub zbezczeszczeniu zwłok albo na zniszczeniu lub uszkodzeniu
    miejsca spoczynku."

    Fotografowania czy publikacji tych zdjęć moim zdaniem się w te ramy w żaden
    sposób wsadzić nie da, chyba, że dodatkowo w tym serwisie były jakieś
    głupie komentarze i podopisy do fotek i o to chodzi.