    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: e-booki.
    Date: Thu, 3 Feb 2011 15:33:49 +0100

    news:4d4a9e12$0$2495$65785112@news.neostrada.pl...

    > Ale czy z tego powodu nie można jej kupić?

    To kwestia definicji. Ale sądzę, że można powiedzieć, że się kupuje
    licencję i nie jest to błędem. Ściśle wg definicji ustawy reguluje się
    opłaty za użyczenie praw autorskich w jakimś tam zakresie.

    > Jak płace za poradę prawną, nawet za piśmie, to też nie za papier a za
    > treść. I co, nie kupuję?

    Usługę - moim zdaniem. Płacisz za wykonanie usługi, więc jeśli ktoś do tego
    podchodzi upierdliwie, to regulujesz wynagrodzenie za dzieło. Jest tu pewna
    różnica, bowiem nie ma raczej ograniczeń co do sposobu dalszego
    wykorzystania tego papierka, na którym jest treść.

    > A prawa jak już wiemy nie można kupić.
    > Dostać też nie wg. Ciebie.
    > Co więc można?
    > Jak się nazywa taka transakcji, kiedy płacę i w zamian mogę poczytać
    > e-booka?
    > Albo jak płacę komuś za to, że mogę przerobić jego piosenkę albo włączyć
    > jej kawałek do mojej?
    >
    > I uściślijmy - chodzi mi o nazwę czynność a nie przedmiotu tej czynności.

    To nie ja twierdziłem, że nie można tego kupić, więc proszę na mnie nie
    krzyczeć. Po prostu staram się przedstawić różnicę. Jak kupujesz licencję
    na czytanie, to nie masz prawa tego dalej odsprzedawać, o ile nie wynika to
    z licencji. Jak kupujesz jakiś przedmiot, to jesteś jego właścicielem i
    możesz spokojnie go odsprzedać. Taka jest generalnie różnica.