    Date: Tue, 31 Mar 2015 13:39:59 +0200
    From: m <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dzieło dla niepełnoletniego?

    W dniu 31.03.2015 o 11:35, Gotfryd Smolik news pisze:

    > W zasadzie to powinno skończyć dyskusję :>

    > Przecież CAŁY problem w tej "wycenie" ma źródło w tym, że składka
    > NIE jest "opłatą" - nie jest nijak proporcjonalna do ubezpieczenia.

    Nie rozumiem. Masz na myśli że wysokość składki jest proporcjonalna do
    świadczenia?

    > "Społeczna słuszność i celowość" takiej formy IMO nie ma jednak prawa
    > stać w poprzek pewnej sprawiedliwości.

    Oj, podatek VAT może nie być podatkiem od wartości dodanej tylko w
    pewnych przypadkach "od pewnej wartości" i jakoś z tym się społeczeństwo
    pogodziło. Podatek drogowy nie idzie na drogi. Została zerwana zależność
    między składką emerytalną a wysokością emerytury. Dlaczego nagle
    oskładkowanie umowy o dzieło z zapewnieniem tylko
    miesięcznego/dwumiesięcznego ubezpieczenia zdrowotnego miałoby być
    jakimś wyjątkiem?

    > No to sorry, ale jest to bardziej chore, niż pomysły polityków.

    Ale to powyżej to własnie pomysł polityka w którego się wczułem. Pomysł
    dobry (w mojej ocenie, po odwczuciu się z polityka) był dalej.

    > Nie wiem czy zauważyłeś, ale "typowa umowa o pracę" jest postawieniem
    > na głowie całkiem sprawnie działającego przez tysiące lat mechanizmu,
    > w którym z definicji zarabiało się za to, co zrobiono, czyli za
    > dzieło :>
    > (tak, prawda, było również sporo sług i dworaków,
    > świadczących zlecenia ;))

    To powiedz mi, jak wyglądało dzieło wszystkich parobków rolnych,
    czeladników, pomocników szewca, kowala i innych rzemieślników. Sług
    wszelkich ze szczególnym uwzględnieniem kuchennych.

    Może się mylę, ale wydaje mi się że czeladników było zawsze więcej niż
    mistrzów, pomocników więcej niż szefów kuchni, pokojówek więcej niż
    państwa itd... a co za tym idzie, praca najemna raczej była normą.

    p. m.