    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 27 Mar 2015 10:46:10 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: dzieło dla niepełnoletniego?

    On Fri, 27 Mar 2015, n...@t...net.pl wrote:

    > Tu warto podyskutować o tym "dziele" rejczel.
    >
    > Interpretacje są typowym naciąganiem prawa.
    > Dla większości słowo dzieło kojarzy się z czymś wyjątkowym
    > i raczej trudnym,

    No, ale ta większość pewnie do KC nie zajrzała, prawda? ;)

    > zaś w przyjmowanej u nas interpretacji
    > dziełem może być zaparzenie herbaty z saszetki.

    Ale to JEST dzieło.
    Przy założeniu że mowa o *za*parzeniu i zapłacie za to
    zaparzenie zrobionym w określonym terminie.
    Parzenie "na żądanie od 10:00 do 14:00" płatne od
    staranności wykonania zadania (a nie liczby zaparzeń)
    będzie już zleceniem.
    "Od 10. do 14." płatne od liczby zaparzeń... cóż,
    IMHO może podpadać pod zlecenie.
    Jest to bowiem "umowa ramowa do płatności od zaparzenia",
    i w sumie trudno dojść czy to nie ona jest podstawą
    zapłaty. A "inne umowy o usługi" to wszak zlecenia.

    > To wszystko
    > tylko po to by nie zapłacić tego zusu-srusu.

    Owszem, ale różnica (brak obowiązku składek) wynika
    z samej konstrukcji "dzieła" - przy "dziele" termin
    wykonania jest oderwany od okresu wykonywania czynności.
    Nie ma jak przypisać zapłaty do "okresu wykonania".
    A składki ZUS i NFZ są właśnie "przypisane" (do okresu).
    I nie ma jak prosto "ugryźć" składkami umowy o dzieło
    (choć pewnie politycy by chcieli), bo zawrzemy dziś
    umowę o zamontowanie w kwietniu przyszłego roku
    oprawki na żarówkę i wykonawca miałby rok ubezpieczenia
    zdrowotnego załatwiony...

    pzdr, Gotfryd