    From: Kasek <k...@f...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dzieci sasiadow
    Date: Wed, 18 Jun 2003 15:16:46 +0200

    On Wed, 18 Jun 2003 00:25:06 +0200, "Robert" <f...@g...pl>
    wrote:

    A wiec tak, - licze na komentarze.

    >linii pójść? Bawią się na drodze (wykroczenie w/g kodeksu drogowego)?

    Jesli ktorej dziecko ma ponizej 7 lat to sprawa jest
    ulatwiona:
    Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń
    "Art. 89. Kto, mając obowiązek opieki lub nadzoru nad małoletnimi do
    lat 7, dopuszcza do przebywania małoletniego na drodze publicznej lub
    na torach pojazdu szynowego, - podlega karze grzywny albo karze
    nagany."
    Jesli nie to:
    "Art. 97. Kto wykracza przeciwko innym przepisom o bezpieczeństwie lub
    o porządku ruchu na drogach publicznych,
    - podlega karze grzywny do 3 000 złotych albo karze nagany."
    Ustawa z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
    Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    1) droga - wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza,
    chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z
    torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa,
    przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy
    wierzchem lub pędzenia zwierząt,
    6) jezdnia - część drogi przeznaczoną do ruchu pojazdów; określenie to
    nie dotyczy torowisk wydzielonych z jezdni,
    7) pas ruchu - każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu
    jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nie oznaczony
    znakami drogowymi,
    8) pobocze - część drogi przyległą do jezdni, która może być
    przeznaczona do ruchu pieszych lub niektórych pojazdów, postoju
    pojazdów, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt,
    18) pieszy - osobę znajdującą się poza pojazdem na drodze i nie
    ^^^^^^^^^
    wykonującą na niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi
    przepisami; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą
    lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny
    lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także
    osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej,
    Rozdział 2
    Ruch pieszych
    Spis treści
    Art. 11. 1. Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla
    ^^^^^^
    pieszych, a w razie ich braku - z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub
    ^^^^^^
    czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni,
    pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i
    ^^^^^^
    ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.
    2. Pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną
    ^^^^^^
    drogi.
    3. Piesi idący jezdnią są obowiązani iść jeden za drugim. Na drodze o
    małym ruchu, w warunkach dobrej widoczności, dwóch pieszych może iść
    obok siebie.
    4. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko
    w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z
    nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej
    drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi.
    5. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się w strefie zamieszkania. W
    strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma
    pierwszeństwo przed pojazdem.

    Jak wiec widac twoi "piesi" ewidentnie nie stosuja sie do przepisow.

    >działań. Jeśli oskarżę ich o coś, jakie dowody zebrać? Mam aparat cyfrowy,
    >kamerę, czy taka dokumentacja wystarczy?

    Dowody nalezy zbierac. Mysle, ze najlepsza jest kamera
    na nosniki analogowe, koniecznie nakladajaca date i czas na
    rejestrowany obraz. Dla wygody mozesz dodatkowo zrobic zdjecia
    cyfrowo i wydrukowac. Te wydruki wraz z opisem sytuacji (nagminnie,
    podejrzewasz ze zlosliwie, osoby starsze chore na serce maja
    symptomy nerwicy, itd) wysylasz poleconym do strazy miejskiej
    lub policji (straz jest lepsza, bo moze zwiekszyc nadzor(ilosc
    spacerow tamtedy) nad ulica, policja nie ma wlasciwie srodkow
    aby sie tym zajac). Pewnie dostaniesz odpowiedz, ze zwiekszaja tam
    patrole, itd. Jak sie nie poprawi, to po dwoch tygodniach wysylasz
    nastepne wydruki (z datami i godzinami) i opisem sytuacji, iz
    niestety nie ma poprawy. W ten sposob zmusisz ich do pracy.
    Nie ma po co jezdzic. Lepsze sa listy polecone, nie zajmuja czasu.
    W koncu zwieksza patrole tak, ze powinno sie poprawic.
    Maja daty i godziny na wydrukach, wiec powinni sie z tymi
    "pieszymi" w koncu spotkac.
    Jakby co, zawsze masz nagrania na kasecie video. (slyszalem
    juz o przypadkach kar za nieuzasadnione wezwanie) Nagrania
    video z data i godzina chronia cie przed takim zarzutem.