    From: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dzialalnosc gospodarcza a VAT
    Date: Mon, 02 Sep 2002 22:33:49 +0200

    Dnia pewnego pięknego (Mon, 2 Sep 2002 13:55:57 +0200), "monikki"
    <m...@w...pl> był(a) napisał(a):

    >Bede swiadczyc uslugi osobom prywatnym (tzw ludnosci) ale nie chcialabym sie
    >ograniczac tylko do tego. Jesli uda mi sie znalesc odbiorcow wsrod firm to
    >pewnie oni chcieli by dostawac faktury VAT.

    Z własnej głupoty. Niesamowitej i postępującej w narodzie głupoty!
    Jeśli świadczysz usługi nie wymuszające VATu, to jak najbardziej
    korzystnie jest nie wchodzić w VAT.

    Prosty przykład, którego nie wiem czemu firmy (a więc organizacje
    jakby nie było o pewnej świadomości podatkowej) nie potrafią
    zrozumieć.

    Sytuacja 1. Jesteś VATowcem. Sprzedajesz usługę za 100zł+VAT.
    a) Osoba prywatna jest w plecy o 22zł VATu.
    b) Firma wlicza 100zł w KUP oraz 22zł VATu płaci Tobie zamiast US.

    Sytuacja 2. Nie jesteś VATowcem. Sprzedajesz usługę za 100zł.
    a) Kupuje osoba prywatna, cieszy się, bo zapłaciała 100zł a nie 122zł.
    b) Kupuje firma -- odlicza sobie 100zł od podatku oraz nic od VATu, to
    racja, ale przecież wychodzi na jedno. Tyle, że odprowadzi VAT do US a
    nie zapłaci go Tobie.

    Słowem -- firma otrzymując rachunek lub fakturę wychodzi DOKŁADNIE NA
    TO SAMO. Osoba prywatna jest do przodu o ten VAT. Jeśli więc masz
    możliwość nie podchodzenia na razie pod VAT, to trzeba korzystać.
    Wielu przedsiębiorców stosuje często układ:
    a) Spółka (sc, zoo) z VATem do sprzedaży towaru (komputery np)
    b) osobista działalność bez VATu, nierzadko na ryczałcie nawet, jako
    usługi (np. archiwizacje i inne takie).

    >To bedzie jednoosobowa
    >dzialalnosc nie przynoszaca wielkich dochodow. Pewnie na poczatek nie bedzie
    >to wiecej niz 10.000 euro na rok i nie moge liczyc na stale dochody wiec nie
    >chce karty podatkowej ani ryczaltu.

    Moment, ZTCW to ryczałt odprowadza się wg. wystawionych rachunków, ale
    bez możliwości wliczania kosztów, za to podatek jest o wiele niższy.
    Więc jeśli działalność jest niskokosztowa to właśnie ryczałt byłby
    najlepsiejszy... Chyba że pomyliłem nazwy... Ale zastanów się nad taką
    formą działalności. Tyle, że nie każde usługi pod to podchodzą.

    --
    Jego Szara Eminencja Tristan ZU(tm) hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)