    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 3 Jul 2002 10:29:27 +0200
    Sender: News User <n...@j...net>
    From: "Jaszyn" <l...@s...sie.z.idiotow.org>
    Subject: Re: dostęp do jeziora

    AJA napisał(a) w wiadomości: <3...@n...vogel.pl>...
    >[ciach]
    >instalowanie
    >jest
    >Ja bom prosil akty prawne ... w mojej miejscowosci jest podobna sutuacja z
    >tym ze moze lepiej jak ja przedstawie.
    >Jest osrodek wypoczynkowo-rekreacyjny. obejmuje teren bez wody. I wlascicel
    >ogrodzil sie do samej wody siatka. Nie mozna przejsc przy wodzie poniewaz
    >tak jest siatka rozpieta, a jednoczesnie znalazlo by sie na terenie jego
    >osrodka. Czy ma do tego prawo?
    >W koncu grodzi sie przed tym coby ludzie nei wlazili na jego osrodek na
> [...]

    Mówi o tym ustawa Prawo wodne z dnia 18 lipca 2001 (D.U. z 11-10-01)
    a dokładniej zacytuję:

    "
    Art. 12. Wody stojące oraz wody w rowach znajdujące się w granicach
    nieruchomości gruntowej stanowią własność właściciela tej nieruchomości.

    (o takie chyba nie chodzi???)

    Art. 14.
    1. Grunty pokryte wodami powierzchniowymi stanowią własność właściciela tych
    wód w granicach określonych liniami brzegów.
    2. Grunty pokryte płynącymi wodami powierzchniowymi stanowiącymi własność
    publiczną nie podlegają obrotowi cywilnoprawnemu, z wyjątkiem przypadków
    określonych w ustawie.

    Art. 27.
    1. Zabrania się grodzenia nieruchomości przyległych do powierzchniowych wód
    publicznych w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu, a także
    zakazywania lub uniemożliwiania przechodzenia przez ten obszar.
    2. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy grodzenia terenów stref
    ochronnych ustanowionych na podstawie ustawy oraz obrębów hodowlanych
    ustanowionych na podstawie przepisów ustawy o rybactwie śródlądowym.

    Art. 28.
    2. Właściciel nieruchomości przyległej do wód objętych powszechnym
    korzystaniem jest obowiązany zapewnić dostęp do wody w sposób
    umożliwiający to korzystanie; części nieruchomości umożliwiające dostęp do
    wody wyznacza zarząd gminy w drodze decyzji.

    --
    Pozdrawiam,
    Mariusz "Jaszyn" Łukasz