    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: doręczenie nakazu zapłaty
    Date: Tue, 14 Oct 2008 15:31:18 +0200

    Johnson pisze:

    > Jakie rozumowanie ?
    > Ja tylko pytam :) Tak niezależna od mnie skłonność do weryfikacji
    > rzeczywistości, poparta wieloletnim doświadczeniem.

    Ale co dałby fakt powiadomienia listonosza, nie uchroni to w 100%
    przed możliwością zwrotu pisma z sądu jako nieodebranego w terminie.

    > Twierdziłem tak? W którym miejscu?

    Wysnułem to z pierwszego akapitu tego postu :)

    > Jakieś rozsądne kontrpropozycje [poza tą którą skomentowałem niższej]?
    > To ciekawe, może coś wymyślisz, de lege ferenda, oczywiście.

    Tak jak jest teraz, z zastrzeżeniem że w przypadku nieodebrania pisma
    sąd z urzędu sprawdza miejsce zameldowania pozwanego.

    > Jak sobie wyobrażasz pewne i skuteczne doręczenia sądowe?

    Właśnie tak jak powyżej.

    > To już było: wyrok TK z dnia 15 października 2002 r. (SK 6/02) [patrz
    > pkt 4 uzasadnienia]
    > Były również inne sprawy na tym tle przed TK.

    Dziękuję za źródła, poczytam sobie co mądrzy ludzie myślą na ten temat ;)

    > Przecież obowiązek zameldowania jako tzw. "komunistyczny przeżytek" ma
    > być zlikwidowane :)
    > Już nawet gdzieś czytałem bezsensowny projekt na ten temat.

    Pewnie nie będzie zlikwidowane, przecież nawet wilcze kły Tuska
    okazały się mleczakami :) A nawet jeśli - to bez problemu można zamiast
    meldunku zachować obowiązek podawania adresu do korespondencji.
    Właściwie cały problem z meldunkami wynika z tego, że osoba meldująca
    się nie może tego dokonać nie posiadając tytułu prawnego do lokalu (tzn.
    teoretycznie może, ale jest to zbyt trudne dla przeciętnego człowieka).
    Niech zatem meldunki zostaną tak jak są, z zastrzeżeniem że każdy może
    zameldować się wszędzie bez przedstawiania żadnych dowodów do praw do
    lokalu. I oczywiście nie trzeba fizycznie mieszkać pod miejscem
    zameldowania - meldunek ma na celu wskazanie skutecznego adresu do
    korespondencji, a nie zbieranie informacji kto gdzie mieszka.

    > I co sobie z takim tytułami wykonawczymi robią ? A poza tym to oszustwo

    Egzekwują.

    > [przestępstwo] i nie wydaje mi się żeby było trudne do udowodnienia.

    Mądrego oszusta trudno skazać. Niech dowodami będą tylko oświadczenia
    powoda (do kwoty 500zł pożyczki nie trzeba dowodów na piśmie, fakturę na
    100 000zł można wystawić też bez pisemnych dowodów). Jeśli pozwany się
    zorientuje i zacznie się odwoływać, to co najwyżej powód przegra,
    uznając że niedostatecznie zabezpieczył transakcję i przegrał na skutek
    braku dowodów. Udowodnienie oszustwa może być bardzo trudne.

> [...]
    > takich dyskusjach, z rozsądnymi ludźmi, znającymi sie na procedurach, i
    > jeszcze nikt nigdy nic mądrego nie wymyślił.
    >
    > Mój pomysł w tym zakresie byłby dalej idący:
    > - według mnie powód winien składać do sądu pozew bez braków z dowodem
    > jego doręczenia dla pozwanego. I adres tego doręczenia obowiązywałby w
    > tym konkretnym procesie, chyba że pozwany wskazałby inny. Wtedy nie
    > byłoby wątpliwości czy podawany adres pozwanego jest prawdziwy czy
    > zmyślony. Z amerykańskich filmów - o ile są w tym zakresie prawdziwe
    > (czego nie wiem) - wynika że jest tak w usa.

    Niepotrzebna komplikacja, przy założeniu, że wystarczy, aby sąd
    sprawdzał za każdym razem, gdzie pozwany jest zameldowany. Skoro można w
    przypadku firm (KRS), to czemu nie w przypadku osób fizycznych? Poza tym
    jak wyobrażasz sobie udowodnienie doręczenia osobie, która takiego
    dowodu (podpisu) nie chce dać? Dowód ze świadka-kuriera? Dość słaby i
    podatny na oszustwa. Amerykański sposób byłby niepotrzebnym
    komplikowaniem, skoro można zmienić na lepsze niewiele zmieniając (moja
    propozycja powyżej).

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz