    From: "Paweł Hajdys" <p...@N...poczta.gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: (długie) Można bić byle nie zabi
    Date: Thu, 8 Aug 2002 23:27:30 +0000 (UTC)

    <a...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Złożyłem pozew cywilny o odszkodowanie w wysokości 1000 zł + koszty sądowe.
    > Musiałem kupić znaczki skarbowe za 80 zł w celu wyznaczenia terminu
    > rozprawy. Zostały one przyklejone do oryginału pozwu.

    Cóż. Powiem tak:
    1. Co do pozwu: suma ODSZKODOWANIA powinna opiewać Twoje wydatki związane ze
    szkodą - koszty leczenia, ewentualnej rehabilitacji, utraty zarobków
    (zwolnienie lekarskie to 80% pensji!!). To musi być suma ściśle wyliczona.
    2. Inna sprawą jest jest domaganie się (razem z odszkodowaniem
    ZADOŚĆUCZYNIENIA). Tu możesz domagać się powiedzmy 1000 zł tytułem
    zadośćuczynienia za naruszenie Twoich dóbr osobistych. Obie sumy powinny buć
    podane oddzielnie, a tylko jako przedmiot sporu w pozwie powinny być wskazane
    łącznie.
    2. Możesz złożyć do sądu rejonowego wydział karny prywatny akt oskarżenia.
    Jeśli chcesz wzory przykładowe to radzę napisać do mnie majla na adres
    h...@l...msk.pl.
    3. Najlepiej by było wycofać pozew z sądu cywilnego i razem z prywatnym aktem
    oskarżenia złożyć pozew cywyilny (tzw. adhezyjny) do sądu karnego. Jest to o
    tyle lepsze, że sprawy karne zwykle toczą się szybciej niż cywilne. Poza tym,
    za jednym zamachem możesz domagac się dla niego kary: grzywny, kary
    ograniczenia wolności albo powiedzmy pozbawienia wolności w zawiasach.
    4. Zawsze możesz porozmawiać z prokuratorem czy nie będzie wspierał twojego
    aktu oskarżenia albo sam go nie złoży. Wtedy sprawa będzie sie toczyła z
    urzędu a Ty możesz złożyć oświadczenie do rozpoczęcia przewodu sądowego na
    rozprawie głównej, że bedziesz oskarżycielem posiłkowym (plus oczywiście
    pozew cywilny). Oczywiście, nie ma aż tak dużych szans, że prokurator się
    przyłączy ale spytać można.