    From: g...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: developer - forma
    Date: 14 May 2003 19:48:16 +0200

    Maddy wrote:
    > Kapitał zakładowy? A on lezy i czeka? A co jeżeli go niema, sa tylko
    > zobowiązania.
    > Poza tym obecnie olbrzymia ilość spółek z o.o ma ciągle jeszcze śladowy
    > kapitał zakładowy - np. 400zł
    Istnieją rozwiązania dla wierzycieli korzystniejsze niż w przypadku
    subsydiarnego ścigania osób fizycznych. Patrz niżej.

    > I to właśnie stare spółki z tradycjami maja taki kapitał.
    Obawiam się, że pojęcie "stare spółki z tradycjami" jest dla mnie niejasne. być
    może chodzi Ci o tradycje (= renoma) w rozumieniu art. 5 z ind. 1 kc, ale to w
    dalszym razie nic nie wyjaśnia.
    Jeżeli masz na myśli "stare spólki z tradycjami" ; spółki cywilne, to właśnie o
    to chodzi, że kapitału - jako takiego - nie mają.

    Spółki kapitałowe na wstępie musza zgromadzić określony kapitał - co najmniej
    50.00 złotych - właśnie w celu zabezpieczenia interesów potencjalnych
    wierzycieli.Dodatkowo zgodnie z ustawowymi wymogami składane są oświadczenia o
    wniesieniu i objęciu tych kapitałów. W razie ich niedopełnienia ustawodawca
    przewiduje negatywne konsekwencje. Jest też dużo mechanizmów "automatycznego"
    monitorowania stanu (bilansu) spółek kapitałowych (np. 233 ksh). Jest wreszcie
    upadłość.
    Póki co natomiast prawo polskie (w odróżnieniu np. od francuskiego) nie zna
    upadłości osoby fizycznej (pomijam tu milczeniem nieszczęsny zapis art. 99 ksh -
    ciekawostka).

    > Porównaj:
    (ciach)
    > Z kogo łatwiej bedzie sciągnąć długi?
    Spkojnie mógłbym odrócić sytuację pisząc, skoro się już na to powołujemy, że z
    moich osobistych doświadczeń wynika, że lepiej wychodzi egzekucja z majatku
    osób prawnych niż ściganie osób fizycznych - "korowody" z ustaleniem majątku, z
    rozdzielnością majatkową z małżonkiem itd.

    > Albo uścislisz albo wywalamy ten agrument do kosza.
    > Następny proszę.
    Tak, zaiste, to ciekawy sposób prowadzenia dyskusji.

    Przepraszam, jeżeli ten post (być może w odrobinę zmienionym brzmieniu) pojawi
    się na Grupie dwukrotnie. Podczas jego pisania miałem problem z Onetowymi
    okienkami.
    Obawiam się również, że przez najbliższych kilka dni będę internetowo
    nieosiągalny. Ewentualnych dyskutantów proszę uprzejmie o cierpliwość.
    Pozdrawiam

    Łukasz