    From: Catbert <v...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy to sa jaja? (prokuratura etc.)
    Date: Mon, 31 May 2004 10:49:31 +0200

    On 5/27/2004 9:52 AM, Falkenstein wrote:

    > Dnia Thu, 27 May 2004 07:15:47 +0200, VND <v...@o...pl> napisał:
    >
    > [ciach]

    > Czyli uważasz, że dopóki nie zostaną wyłapani mordercy, zbóje i
    > gwałciciele, prokuraturze nie wolno zajmować się drobniejszymi
    > przestępstwami. Ciekawa koncepcja.

    Wolno, lecz prokuratura nie powinna wybierać sobie spraw łatwiejszych w
    procedowaniu, umarzać przestepstw ewidentnych etc.
    Być może prokuratura tego nie wie, co wie przeciętny człowiek - jeżeli
    jest wybór, jakie dobro chronić, to należy chronić dobro stojące wyżej,
    np. ludzkie życie - a nie procedować babcię z cukrzycą, co zjadła batona
    przed zapłatą.
    Ochrona przed nieuczciwą konkurencją (vide domniemanie braku koncesji)
    jest jednym z ostatnich, czym prokuratura powinna się zajmować - dużo
    ważniejsza jest np. pewność obrotu gospodarczego - choćby
    przywłaszczenia kwalifikowane - bo te sprawy akurat leżą i kwiczą - lecz
    są dużo trudniejsze, niż np. kradzież roweru, więc i wykazac się
    trudniej i awansik poczeka.

    > Ciekawe co by było gdyby obok ciebie
    > otworzył lokal ktoś inny i sprzedawał tam piwo bez koncesji, za to
    > taniej i odbierałby ci klientów. Też byś uznał, że nie warto angażować w
    > to prokuratury, bo mają ważniejsze sprawy na głowie? Jak to było ze
    > skarbówkowym prawem Kalego?

    Z postu inicjatora nie wynika, że koncesji nie posiadał, lecz że z
    powodów formalnych (opóźnienie w zapłacie i prawdopodobna utrata) sprawy
    przęjęła małżonka, a sam zainteresowany został ukarany z tyt.
    nieterminowego płacenia.
    Skoro został ukarany, a obecnie koncesje posiada kto inny - to co
    prokuratura chce drążyć i po co?

    Daleki jestem od bronienia ewentualnych kombinatorów - tak mi się
    nasunęło, po tym jak otrzymałem umorzenie sprawy o przywłaszczenie
    mojego towaru, z który zapłaciłem dostawcy - bo się komus pomyslec nie
    chciało, albo i co innego.
    Takich umorzeń widuję sporo - więc mam prawo domniemywać, że kryteria
    wyboru spraw są pozaustawowe - fakt, że prokuraturę interesuje sprawa,
    gdzie być może popełniono czyn zabroniony - nie uprawnia organu do
    artykułowania gróźb, a z takowymi mamy tu do czynienia.

    Pzdr: Catbert