    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 15 Dec 2010 01:01:26 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: czy to juz próba kradziezy?
    <ie4q0o$tmh$1@mx1.internetia.pl>
    <4d062583$0$21006$65785112@news.neostrada.pl>
    <ie5eq5$qj2$1@mx1.internetia.pl> <ie5h6n$1jv$1@news.onet.pl>

    On Mon, 13 Dec 2010, kam wrote:

> [...]
    -o-nieudanych-zakupach-czyli-swiete-prawa-konsumenta

    > jakoś nie widzę tam przeniesienia wyboru między naprawą a wymianą na
    > sprzedawcę...

    A to co niby jest:
    "Z uprawnień tych możesz korzystać i domagać się ich zrealizowania wobec
    przedsiębiorcy, gdy niezgodnoœć jest istotna, a naprawa czy wymiana towaru
    jest niemożliwa albo wymaga nadmiernych kosztów"
    ...jakiś inny tekst?

    > a na orzeczenia nadal czekam...

    Służę opisem <dopiski moje>:

    http://prawo.wieszjak.pl/forum/thread/10548/drukuj
    +++
    W dniu 18 grudnia 2008 roku złożyłam u pozwanej filii pismo z informacjš,
    iż nie jest ustosunkowaniem się do żšdania wymiany towaru, na towar nowy,
    wolny od wad - naprawa sprzętu.
    Wobec powyższego wyznaczyłam pozwanej Filii termin na wymianę [...]
    Również do dnia [...] sprzedawca nie ustosunkował się do mojego pisma
    <miał prawo, nie był niczym związany, poza "normalną" odpowiedzią
    wskazaną ze względu na przewidywane postępowanie>
    Dopiero [...] trzymałam od sprzedawcy pismo [...] iż "zgodnie z Ustawš
    niezgodnoœć towaru z umowš może być usunięta poprzez nieodpłatnš
    naprawę lub wymianę urzšdzenia [...]
    Wobec braku wpłaty przez pozwanš Filię, tytułem zwrotu ceny towaru, do
    dnia 22 stycznia 2009 roku, złożyłam pozew do Sšdu Rejonowego.
    [...]
    Sšd oddalił pozew obcišżajšc mnie kosztami procesu.
    [...]
    Konsultowałam się przed założeniem sprawy w Sšdzie z Rzecznikiem
    Konsumentów. Powiedział, że na 100% mam sprawę wygranš.
    ---

    Autorka zamieszania dodatkowo powołała się na przekroczenie terminu,
    ale to osobna sprawa (i IMVHO sąd mało rygorystycznie ją "zjechał" ;)
    - przepis wyraźnie wskazuje, że sprzedawca ma w terminie *odnieść
    się do reklamacji*, a nie *doręczyć*, z ratio legis wynika ze
    doręczenie może być później, "niezwłocznie w rozumieniu prawa",
    co innego jak klient sam przylezie się spytać bo skoro decyzja
    sprzedawcy już jest to należy ją ujawnić)

    Sąd przypomniał tezę 42 wyroku ETS z dnia 17 kwietnia 2008:
    "interesy finansowe sprzedawcy sš chronione" [...]
    Jak ktoś stwierdzi, że konieczność sprzedaży *używanego*
    notebooka zamiast nowego (zupełnie abstrahując od faktu,
    że *naprawianego* - bo to odrębna sprawa, i fakt że
    "refurb" jest tańszy oczywiście nie dotyczyłby klienta,
    ale fakt że klient go używał - już tak), to ja się nie
    będę w tym temacie wypowiadał :P

    pzdr, Gotfryd