    From: scream <n...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy mozna zawrzec taka umowe ?
    Date: Fri, 28 Mar 2008 10:42:30 +0100

    Dnia Thu, 27 Mar 2008 18:56:28 -0700 (PDT), a...@g...com
    napisał(a):

    > Ten artykul tutaj nie dziala, bowiem podatek od zyskow kapitalowych
    > jest LINIOWY i nie "narażam Skarbu Państwa lub jednostki samorządu
    > terytorialnego na uszczuplenie podatku,". Slowo "firmanctwo" tez tutaj
    > nijak pasuje.

    Owszem, pasuje, bo rozpatrujesz tylko jedną stronę medalu jaką jest podatek
    od zysków kapitałowych. Druga strona medalu to początek wspomnianego
    artykułu kks:

    " Podatnik, który w celu zatajenia prowadzenia działalności gospodarczej na
    własny rachunek lub rzeczywistych rozmiarów tej działalności (...) "

    Konto u brokera walutowego jest na osobę X, pieniądze dajesz osobie X żeby
    de facto wpłaciła je na swoje konto. Formalnie ZARZĄDZASZ potem tymi
    pieniędzmi w imieniu X, czyli wykonujesz pracę za jaką powinieneś otrzymać
    wynagrodzenie.

    Ja to widzę tak.

    - masz 100000 zł
    - dajesz te 100 tys. zł osobie X i dalej tak jak w Twoim opisie,

    ale w międzyczasie:

    - osoba X płaci 18766,70 zł podatku od darowizny

    - de facto wpłacasz do brokera kwotę 81233,30 zł, z której w wyniku tego że
    znasz się na forexie PO ROKU robi się np. 200 tysięcy złotych

    Wypłacacie tą kwotę i teraz tak:

    - podatek należny to 19% od zysku, czyli 19% * 118766,70 zł = 22565,67 zł;
    ten podatek płaci X

    - do wypłaty pozostaje 177434,33 zł, z czego:
    * Ty zabierasz 90% czyli 159690,90 zł
    * osoba X bierze 10% czyli 17743,43 zł

    Jednak te 177 tysięcy posiada osoba X, i teraz cała sprawa polega na tym, w
    jaki sposób ujawnisz przed urzędem skarbowym sposób w jaki zarządzałeś tymi
    pieniędzmi. Od tego zależy ile podatku zapłacisz TY od tych 159690,90 zł.

    1) Jeżeli zarządzałeś nimi jako osoba fizyczna w ramach jakiejś usługi
    świadczonej na rzecz X, to zapłacisz 49842,45 zł podatku PIT, czyli de
    facto z tych początkowych 100 tysięcy TY zarobisz "na czysto" 9848,45 zł.

    2) Jeżeli zarządzałeś nimi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej
    jednoosobowej opodatkowanej CIT 19% liniowym, to zapłacisz 30341,27 zł,
    czyli de facto z tych początkowych 100 tysięcy TY zarobisz "na czysto"
    29349,63 zł.

    3) Jeżeli zarządzałeś nimi w ramach koleżeńskiej przysługi, a X teraz
    daruje Ci tą kwotę, to zapłacisz podatek od darowizny w wysokości 30704,88
    zł, czyli de facto z tych początkowych 100 tysięcy TY zarobisz "na czysto"
    28986,02 zł.

    I dopiero w takim toku wypadków wszystko będzie full legal. Wynika to z
    tego, że X nie ma pieniędzy a musi je mieć, żebyś miał czym zarządzać, więc
    Ty musisz mu je podarować. Powyższe wyliczenia są bardzo "w przybliżeniu",
    pozatym nie uwzględniałem kwot wolnych.

    Można jeszcze zrobić tak, że będziesz działał bez żadnych podatków i wtedy
    zarobisz 59690,90 zł :) Ale po kilku takich wypadkach US się dowie i
    zapłacisz dużo, oj dużo :))

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl