    From: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy grozi mi kara?
    Date: Thu, 15 Jan 2004 22:57:59 +0100

    Użytkownik "pioootr" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:bu6n8a$qhp$1@news.onet.pl...

    > Użytkownik "mk" <g...@p...fm> napisał w wiadomości

    [ciach]

> [...]
    > niedołęstwo lub niedoświadczenie drugiej strony, w zamian za swoje
    > świadczenie przyjmuje albo zastrzega dla siebie lub dla osoby trzeciej
    > świadczenie, którego wartość w chwili zawarcia umowy przewyższa w rażącym
    > stopniu wartość jej własnego świadczenia, druga strona może żądać
    > zmniejszenia swego świadczenia lub zwiększenia należnego jej świadczenia,
    > w wypadku gdy jedno i drugie byłoby nadmiernie utrudnione, może ona żądać
    > unieważnienia umowy.
    > § 2. Uprawnienia powyższe wygasają z upływem lat dwóch od dnia zawarcia

    Nigdy w zyciu. Artykuł o wyzysku ma bardzo wąski zakres stosowania i jest
    interpretowany bardzo twardo przez sądy. Tu podpadaja takie kwestie jak
    sprzedaż lekarstwa ratującego życie za 100 krotnośc ceny, zawarcie
    niekorzystnej umowy z osobą nie mającą wogóle orientacji w przysługujacych
    jej prawach, zamiana siekierki na kijek itp. Watpię, by podpisanie umowy
    przez anuczyciela od którego nalezy oczekiwać wiecej niż minimalnej
    staranności w dbaniu o swe interesy moznaby podciągnąć pod
    "niedoświadczenie".

    Ja próbowałbym z innej strony. Zajście w ciążę zostało w jakimś orzeczeniu
    SN (nie pamiętam przy czym to było) zostało uznane za siłę wyższą, podobnie
    jak ciezka choroba uniemozliwiajaca pracę (zresztą podług nowej
    interpretacji WHO ciąża jest chorobą).