  • 1. Data: 2002-10-17 23:31:10
    Temat: co myślą o nas we Francji
    Od: "Stryket" <s...@p...onet.SkasujTo.pl>

    Leon zamieścił to na nowe-programy, nie mniej wydaje mi się ten artykuł
    ciekawy:

    Ciekawy artykuł dotyczący Polski, tłumaczony z francuskiego pisma 'Rohtas'".

    Polska > Oto znajdujemy się w Świecie absurdu.

    Kraj, w którym co piąty mieszkaniec stracił życie w czasie drugiej wojny
    światowej, którego 1/5 narodu żyje poza granicami kraju i w którym co 3
    mieszkaniec ma 20 lat.

    Kraj brutalnie oderwany od wiekowych tradycji, który odbudował swoja stolice
    wg obrazów Canaletta, a stare miasto odtworzył jako nowe.

    Kraj, który ma dwa razy więcej studentów niż Francja, a inżynier zarabia tu
    mniej niż przeciętny robotnik.

    Kraj, gdzie człowiek wydaje dwa razy więcej niż zarabia, gdzie przeciętna
    pensja nie przekracza ceny ( ! ) trzech par dobrych butów, gdzie
    jednocześnie nie ma biedy a obcy kapitał się pcha drzwiami i oknami.

    Kraj, w którym koncesjami rządzą monopoliści.

    Kraj, ze stolica, w której centrum stoją nowoczesne biurowce, oferujące
    pomieszczenia po 10-35 USD za metr.

    Kraj, w którym cena samochodu równa się trzyletnim zarobkom, a mimo to
    trudno znalesc miejsce na parkingu.

    Państwo, w którym można sobie kupić chodniki, postawić parkomaty i płacić
    państwu tylko 10% podatku od zysku.

    Kraj, w którym rządzą byli socjaliści, w którym święta kościelne są dniami
    wolnymi od pracy (!!!), Gdzie otrzymanie paszportu do niedawna stanowiło
    problem, a mimo tego ponad 3,5 mln obywateli rocznie wyjeżdża na wczasy za
    granice.

    Jedyny kraj byłego bloku socjalistycznego, w którym obywatelowi wolno
    posiadać dolary, choć nie wolno mu ich kupić ani sprzedać poza bankami i
    kantorami. Cudzoziemiec musi zrezygnować tu z jakiejkolwiek logiki, jeśli
    nie chce strącić gruntu pod nogami.

    Dziwny kraj, w którym z kelnerem można porozmawiać po angielsku, z kucharzem
    po francusku, a ministrem lub jakimkolwiek urzędnikiem, państwowym tylko za
    pośrednictwem tłumacza.

    Polacy! Jak wy to robicie?"

  • 2. Data: 2002-10-18 06:48:17
    Temat: Re: co myślą o nas we Francji
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

    > Ciekawy artykuł dotyczący Polski, tłumaczony z francuskiego pisma
    'Rohtas'".

    dopiero to znalazles?:-))))))))) ten tekst juz prawie "od wiekow"
    funkcjonuje w sieci. odgrzewane kotlety nie sa smaczne

    ssj5

  • 3. Data: 2002-10-18 08:29:32
    Od: "AndY" <a...@w...pl>

    > dopiero to znalazles?:-))))))))) ten tekst juz prawie "od wiekow"
    > funkcjonuje w sieci. odgrzewane kotlety nie sa smaczne

    Ja jestem widac w internecie od niedawna i nie widzialem tego :(

    smutne to ... :( ale prawdziwe po czesci ...

    AndY

  • 4. Data: 2002-10-18 09:47:34
    Od: "ANIA" <l...@k...com.pl>

    a ja jestem od dawna i tez tego nie widzialam:()

    BTW
    i jeszcze przyslowie francuskie "PIANY JAK POLAK!!"

  • 5. Data: 2002-10-18 11:59:51
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Stryket" <s...@p...onet.SkasujTo.pl> napisał w wiadomości
    (ciach)
    Ja tez jeszcze nigdy na to nie wpadlam i szczerze mowiac jestem w szoku, bo
    jak na Francuzow, to podano tam kolosalna wiedze o Polsce. Wiedza
    przecietnego Francuza to by dopiero byl smiech na sali.
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 6. Data: 2002-10-18 14:26:49
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ANIA" <l...@k...com.pl> napisał w wiadomości

    > BTW
    > i jeszcze przyslowie francuskie "PIANY JAK POLAK!!"

    NIgdy nie rozumiałem tych żabojadów. Co ma piana do Polaka? Może, że tacy
    czyści? ;-))))

    Depi.

  • 7. Data: 2002-10-18 20:24:34
    Od: s...@p...onet.pl

    > Ja tez jeszcze nigdy na to nie wpadlam i szczerze mowiac jestem w szoku, bo
    > jak na Francuzow, to podano tam kolosalna wiedze o Polsce. ...

    To przeróbka (nieudolnie dostosowana do współczesności) tekstu który ukazał sie
    w końcu lat siedemdziesiątych we francuskiej prasie. Było to wtedy często
    cytowane m.in. w RWE i w prasie podziemnej.

    Taki kiepski remake.

    pozdrawiam
    Sławek

  • 8. Data: 2002-10-20 20:52:12
    Od: "Barbara" <p...@n...pl>

    Chce sie powiedziec, tylko sie nie obrazcie, prosze :-)
    oj, dzieci, dzieci... i pokiwac glowa nad Wasza niewiedza ;(((
    Cytowany tekst to list J.P. Sartre' z lat piecdziesiatych/szescdziesiatych [?] (sama
    juz nie pamietam) poprzedniego stulecia, czyli
    wieku XX.
    Siegnijcie, prosze, do egzystencjalizmu :-)

    No i oczywiscie nie chodzi o zadna PIANE tylko o pijanego Polaka.
    Niestety, zjawisko nadal aktualne, widoczne w zagranicznych miejscowosciach
    uzdrowiskowych :(((

    A co do Francuzow - tacy byli i tacy sa nadal, tyle, ze wiedzy maja o nas
    proporcjonalnie mniej. J.P. Sartre byl intelektualista
    wielkiej miary :-) Najlepiej o tym swiadczy aktualnosc jego tekstu.
    My, niestety, tez, jak widac, wiemy sporo mniej, niz uczono kiedys, a przeciez w
    czasach tzw. 'komuny'.
    Barbara

  • 9. Data: 2002-10-20 22:18:24
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Barbara" <p...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    [?] (sama juz nie pamietam) poprzedniego stulecia, czyli
    > wieku XX.
    > Siegnijcie, prosze, do egzystencjalizmu :-)
    Mysle ze zbyt wielu mamy takich, ktorzy nigdy nie przyznaja sie do
    niewiedzy.
    W zwiazku z tym latwiej im sie wysmiewac z innych i przeciagac ich na swoja
    strone.
    Tylko ze zeby sie czegokolwiek uczyc, trzeba najpierw sie do niewiedzy
    przyznac.

    A skoro juz w dyskusji pojawil sie J.P.Sartre... Rozumiem, ze czytalas
    "Mdlosci". Oczywiscie do konca i znasz imiona wszystkich bohaterow. Mnie
    znudzily w polowie, ale czegos sie z nich jednak nauczylam. Najbardziej
    zalosny z bohaterow postawil sobie za punkt honoru, ze przeczyta wszystkie
    ksiazki. Absolutnie wszystkie, bez zadnej selekcji. Nie te, ktore go
    interesuja, tylko wszystkie. W kolejnosci alfabetycznej. Kiedy go wyrzucali
    z biblioteki, byl bodajze przy "l".
    Coz, na swiecie sa miliardy ksiazek. Nie bedac w stanie przeczytac
    wszystkich trzeba umiec dokonac selekcji. Bo przeciez warto znalezc jeszcze
    troche czasu na sluchanie Chopina, albo moze metalu, gre na skrzypcach, albo
    jak kto woli na gitarze, tai chi, jazde na nartach, rolkach, rowerze
    /niepotrzebne skreslic/, na zeglowanie, nauke jezykow i co kto lubi.
    Zeby nie stac sie tak zalosnym, jak ten facet.

    Pozdrawiam,
    MArta

  • 10. Data: 2002-10-22 23:15:18
    Od: "Barbara" <p...@n...pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > strone.
    > Tylko ze zeby sie czegokolwiek uczyc, trzeba najpierw sie do niewiedzy

    Witaj Martusiu :-)
    Bardzo , ale to b ardzo zgadzam sie z Twoim ostatnim zdaniem.
    Nieraz szokowalam wrecz towarzystwo, kiedy pytalam o cos, co dla innych bylo
    oczywistoscia, jednak, po chwili, okazywalo sie, ze
    jednak nie dla wszystkich to akurat byla oczywistosc.
    Wstydem jest nie NIEWIEDZA, ale brak checi do uzupelniania jej.

> [...]
    > ksiazki. Absolutnie wszystkie, bez zadnej selekcji. Nie te, ktore go
    > interesuja, tylko wszystkie. W kolejnosci alfabetycznej. Kiedy go wyrzucali

    Hehehehe ... oczywiscie, ze NIE :-)
    Wolalam np. Blaise Cendrars - Odcięta ręka
    Konsula, ktorego napisal Lowry - autor tej jednej,jedynej ksiazki - ale za to
    jakiej!!!

    Zgadza sie Martusiu :-)
    Serdecznosci wielkie :-)
    Barbara