    From: m...@t...pl_NOSPAM (Witek Mozga)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: co mozna zrobic zlodziejowi ?
    Date: Fri, 24 May 2002 12:43:10 GMT

    > Ucięcie prawej ręki?

    A dlaczego by nie? Przeciez Ci, ktorzy sie wlamuja do samochodow robia
    sobie kalkulacje czy im sie to oplaca i jakie beda konsekwencje. Gdyby
    wiedzieli, ze za kradziez grozi taka ostra kara, to kalkulacja wypadla
    by niekorzystnie i przynajmniej jakas czesc z nich nie popelnila by
    przestepstwa.

    >Co chciałbyś aby społeczeństwo zrobiło n.p. z Twoim 16 letnim synem
    >gdyby okazało się że ukradł radia z kilku samochodów

    To co ja bym chcial, zeby robiono z moim synem, nie jest wazne. Wazne
    jest, zeby prawo dzialalo na korzysc uczciwych ludzi i zeby ludzie
    czuli, ze przestepcy nie oplaca sie dzialac. Przeciez kazdy przestepca
    ma rodzine i znajomych, ktorzy chcieliby, zeby mu darowac "bo on tak
    naprawde jest dobry, tylko teraz sie zapomnial". Ta droga prowadzi
    donikad! A moze spytamy sie mordercy:
    "Prosze pana, co szanowny pan chcialby, zeby spoleczenstwo z panem
    zrobilo, bo wlasnie ukladamy kodeks karny i potrzebujemy pana opini?"

    >(zauważ że
    >prawdopodobnie ktoś dorosły je kupił).

    No i co z tego? Jesli mamy duzy odsetek osobnikow, ktorych moralnosc
    mozna stawiac pod znakiem zapytania, to znaczy, ze nalezy prawo
    dostosowac do nich, tak?

    >Za komuny mówiło
    >sie"krytyka -tak ale konstruktywna".

    Wiec zaproponuj cos ciekawego. Jakas alternatywe.
    Ja rozumuje prosto, jesli ktos popelnia przestepstwo, to musi sie
    liczyc z kara. Uwazam, ze wazne jest, zeby ta kara odstraszala. Nawet
    kara smierci. Nie ma sie co odwolywac do humanizmu i do etyki
    nowoczesnej cywilizacji jesli wokol nas dla zabawy zabija sie ludzi
    kijami bejsbolowymi.

    Witek
    http://www.trimen.pl/witek/