    From: Otto Falkenstein <f...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: brat w areszcie - jak pomóc?
    Date: Sat, 16 Jul 2005 13:11:53 +0200

    sauk napisał(a):
    > witajcie,
    >
    > problem jest taki: na granicy, w samochodzie (TIR) mojego brata, który
    > pracuje jako kierowca, celnicy odkryli dwóch "przemycających się" Ukraińców.
    > Mamy nadzieję, że nie był tak głupi, żeby przystać na jakiś układ z owymi
    > Ukraińcami, zresztą oni sami zeznali, że o tym nie wiedział...

    Nadzieja jest matką głupich. A biorąc pod uwagę, że przemyt osób to
    jedna z najbardziej dochodowych gałęzi przestepczości zorganizowanej
    może zachodzic poważna obawa matactwa.

    > Brat od ponad 2 tygodni jest zatrzymany w areszcie, nie mamy z nim żadnego
    > kontaktu, rozmowy z panią prokurator nic nie wyjaśniają - wersja sprzed paru
    > dni: odwołano zarzuty, jest niewinny, wyjdzie za kilka dni, wersja
    > dzisiejsza: albo zapłacimy kaucję ok.10 tys. zł, albo dostanie wyrok w
    > zwieszeniu, albo...

    W zasadnie pani prokurator nie powinna w ogóle z wami rozmawiać bo w tym
    postępowaniu jestescie nikim. jako nalblizsi możecie co najwyzej prosic
    o zezwolenie na widzenie, albo ustanowic aresztowanemu adwokata.

    > a teraz moje pytania:
    > - czy w państwie prawa to normalne, że nie można sie skontaktować z
    > aresztowaną osobą? (pani prokurator twierdzi, że nie, bo - jak mówi - on nie
    > jest na wczasach),

    Normalne. Między innymi po to sie aresztuje, aby nie miał kontaktu ze
    swiatem zewnetrznym, albo kontakt ten podlegał kontroli. Listy
    aresztowanych są cenzurowane, nie wolno im telefonować a na widzenie
    musi zgodzić się prokurator. jak chcesie się z nim zobaczyc piszcie
    podanie o widzenie.

    > - czy aresztowany nie ma prawa do skontaktowania się z rodziną?

    Może do nich napisac list. Jeżeli nie będzie on zawierał informacji
    dotyczacych toczącego się postępowania, instrukcji dla świadków albo
    innych niedozwolonych treści po ocenzurowaniu zostanie przesłany dalej

    A o aresztowaniu Sąd zawsze zawiadamia wskazaną przez aresztowanego
    osobę - chyba, że ten oświadczy, że nie chce aby kogokolwiek zawiadamiano.

    > - czy można, tak po prostu, mimo zeznań zamieszanych w sprawę osób
    > (Ukraińcy), zamknąć człowieka w areszcie i nie udzielać rodzinie informacji
    > co do dalszego, przewidywanego rozwoju wydarzeń?

    Mozna. Bo podejrzewam, że sprawa twojego brata to po prostu mały kawałek
    wiekszej układanki, z której wynika, że Ukraińcy moga kłamać. Np
    wcześniej było kilka podobnych przypadków, i za każdym razem kierowca
    wiedział o przemycie i dostał działkę.

    Natomiast "rodzina" nie jest strona tego postępowania i nie ma potrzeby
    udzielania im jakichkolwiek wyjaśnień i objasnień.

    > proszę, pomóżcie...

    Jak chcesz mu pomóc, to znajdź mu adwokata.

    --
    Falkenstein
    Ordo Lumine