    From: "Massai" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: błąd w sztuce lekarskiej
    Date: Thu, 18 Mar 2004 10:39:29 +0000 (UTC)

    Marta Wieszczycka wrote:

    > Fakt
    > No nie wiem. Czasem można odnieść wrażenie, że Sąd lekarski
    > niekoniecznie służy do karania. Niektórzy posuwają się wręcz do
    > twierdzenia, że jego główną rolą jest oczyszczanie lekarzy z
    > zarzutów. Po co się denerwować.

    yyyy. Takie "chodzą opinie". Prawdy w nich tyle co w innych "faktach
    medialnych".
    Sąd lekarski potrafi ukarać, i owszem. Dla lekarza odebranie prawa
    wykonywania zawodu, nawet czasowe, to poważny problem. Zobacz, człowiek
    wykształcony w tym kierunku nie ma mozliwości wykonywania swojej pracy.
    Innych umiejętnosci nie ma. Pozostaje mu tylko zostać repem, a i do
    tego nie każdy się nadaje. W większości przypadków - bezrobocie.
    Takie mniemanie o nieskuteczności sądu lekarskiego wynika z niewiedzy
    komentujących. Medycyna to bardzo skomplikowana nauka, i coś co w
    jednym przypadku będzie błędem w sztuce, w innych okolicznościach
    bedzie jedynym słusznym postępowaniem.
    A ludzie nie mający pojęcia o medycynie od razu wyrokują "Błąd w
    sztuce!!! Na pal go!!!"
    Wbrew pozorom dla sądu lekarskiego wiele nie trzeba, żeby delikwenta
    mówiąc brzydko "udupić". Np. znam przypadek że lekarzowi odebrano prawo
    wykonywania zawodu za praktycznie rzecz biorąc nieeleganckie zachowanie
    w stosunku do pacjentów. Chamowaty był, skarg było dużo... i papa.
    Jakby tak wywalali z roboty urzędników... hoho, mielibyśmy najmilsze
    urzędy na świecie.

    > Lepiej zgłosić rzecz na Policji, co
    > daje szansę na sąd karny, a stąd już bliżej do ukarania. W sądzie
    > karnym można też, w ramach postępowania adhezyjnego, dochodzić
    > odszkodowania. Można też zgłosić się do Primum non nocere lub innego
    > samopomocowego stowarzyszenia praw pacjentan i tam otrzymać
    > ściślejsze informacje.

    Akurat ci z "Primum non nocere" mogą tylko człowieka w błąd wprowadzić.
    Według nich lekarze odpowiadają literalnie za WSZYSTKO (za gradobicie
    też) i to w dodatku swoją głową. Trochę chore podejście. Poza tym - to
    taka lepperiada...
    Sąd lekarski jest niezłą metodą zweryfikowania przekonania o słuszności
    swoich racji. Nic nie kosztuje, a wiadomo czy warto się bujać ze sprawą
    o odszkodowanie.
    Nawet jeśli odstapią od ukarania, ale w uzasadnieniu napiszą że coś
    było nie tak, ew. wskażą innego winnego, to już jest jakaś informacja
    dla poszkodowanego.
    Pozdro
    Massai