    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: bezzasadne wypowiedzenie umowy o prac
    Date: Fri, 4 Apr 2003 12:31:29 +0200

    Wydaje mi się, że najpierw musimy uzgodnić kwestę rozumienia słowa
    "przejście" w art. 23' kp. Ja po prostu uważam, że stacja paliw nie mogła
    przejść z jednego agenta na drugiego, albowiem ani jeden ani drugi nie jest
    i nigdy nie był właścicielem stacji. Moim zdaniem trudno w tej sytuacji
    mówić o przejściu. Mogę się oczywiście mylić.

    Na poparcie mojej tezy jednak wyrok Sądu Najwyższego [ OSNAP 1998/18/536] w
    podobnej (acz nie identycznej) sprawie:

    1. Odesłanie do odpowiedniego stosowania w postępowaniu kasacyjnym przepisów
    o apelacji (art. 39319 KPC) nie oznacza możliwości stosowania w tym
    postępowaniu art. 381 KPC i dopuszczalności przeprowadzenia przez Sąd
    Najwyższy postępowania dowodowego.
    2. Przejęcie na podstawie umowy dzierżawy zakładu pracy stanowiącego
    wyodrębnioną, budżetową jednostkę organizacyjną lecznictwa uzdrowiskowego w
    celu jego prowadzenia przez przedsiębiorstwo handlowo-usługowe nie powoduje,
    w razie rozwiązania umowy dzierżawy i zwrotu jej przedmiotu właścicielowi,
    przejścia pracowników zatrudnionych w tymże przedsiębiorstwie do jednostki
    lecznictwa uzdrowiskowego, jeżeli jednostka ta przez czas trwania dzierżawy
    zachowywała swoją odrębność organizacyjną i finansową, podobnie jak
    przedsiębiorstwo, które na czas trwania umowy dzierżawy przejęło tę
    jednostkę.
    3. Dla oceny czy nastąpiło przejście pracownika do nowego pracodawcy wskutek
    przejęcia części zakładu pracy, decydujące znaczenie ma powiązanie
    pracownika z konkretną jednostką organizacyjną, w której jest zatrudniony.

    Przeciwko mojej tezie przemawiają inne orzeczenia [OSNAP 1998/5/150]:

    Jeżeli dotychczasowy dzierżawca restauracji nie rozwiązał z pracownikiem
    stosunku pracy, to kolejne jej wydzierżawienie stanowi przejęcie zakładu
    pracy w rozumieniu art. 231 § 2 KP (w brzmieniu sprzed nowelizacji dokonanej
    ustawą z dnia 2 lutego 1996 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o
    zmianie niektórych ustaw, Dz. U. Nr 24, poz. 110 ze zm.).

    oraz [OSNAP 1995/20/248]

    Umową cywilnoprawną (umową dzierżawy) nie można wyłączyć stosowania art.
    23(1) k.p. Wejście przez nowy zakład pracy w prawa i obowiązki objęte
    stosunkiem pracy z pracownikami przejmowanego (wydzielonego) zakładu pracy
    następuje z mocy samego prawa i jest niezależne od tego, jak ta kwestia
    uregulowana została między stronami umowy cywilnoprawnej stanowiącej
    podstawę przejęcia.

    I jeszcze kilka innych. W konsekwencji lektury orzecznictwa dochodzę do
    wniosku, że chyba masz rację. W tej sytuacji faktycznie ojciec Adama
    powinien znaleźć zatrudnienie u nowego agenta.