    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: art. 65 par. 2 KW
    Date: Thu, 3 Jul 2003 00:06:05 +0200

    | PYTANIE:
    | - Czy policjant ma prawo wymagać podania tych danych tym bardziej w tak
    | błahej sprawie z kategorii wykroczeń i przy takich powodach nie podawania?

    Tak. Normuje to kodeks postępowania w sprawach o wykroczenie. Z tym, że jak
    dotąd byłem przekonany, że w razie odmowy nie można nic zrobić delikwentowi
    poza ewentualnym zwiększeniem kary za czyn główny przez sąd w ramach oceny
    postawy obwinionego w postępowaniu. W końcu, to i tak jest takie sobie wolne
    oświadczenie, którego nie sposób często zweryfikować. A jak nawet
    zweryfikuje się i wyjdzie kłamstwo to co? Przecież to nie zeznanie tylko
    wyjaśnienia obwinionego. Może łgać jak przysłowiowy pies i i tak mu nic nie
    grozi. A to, że to błaha sprawa nie ma nic do rzeczy. A widziałeś poważne
    wykroczenie? Przecież tam są same błahe sprawy.

    | - Czy jest szansa obronienia się przed Sadem Grodzkim, czy raczej jednak
    | obowiązek podania tych danych jest i grzywna jest pewna?

    A z jakiego artykułu oni to puścili? Bo żaden mi do głowy nie przychodzi.
    Napisz artykuł, bo mnie to nurtuje.

    | - Czy ma w tym przypadku zastosowanie Ustawa o ochronie danych osobowych i
    | na czyja korzyść?

    Ta ustawa chroni zbiory danych osobowych i nie ma żadnego zastosowana w tym
    wypadku. To już bardziej chyba by chroniła Twoje imię i nazwisko, niż
    dochody i miejsce pracy.

    | Rozprawa odbędzie się pod koniec lipca, wiec proszę o odpowiedzi, jeśli
    ktoś
    | z Was się orientuje, bo zdanie w szeregach policji i prawników na ten
    temat
    | jest przeróżne.

    No właśnie. Osobiście sceptycznie bym podchodził do zarzutu odmowy podania
    miejsca zatrudnienia traktowanego jako wykroczenie. To już raczej w
    kategoriach utrudniania postępowania o zakłócenia porządku publicznego, jako
    sprawy głównej. I ewentualnie do oceny sądu. Ale może istnieje inna
    możliwość. Chwilowo jestem lekko zdziwiony.