  • 1. Data: 2006-02-19 22:13:39
    Temat: art 138 kpa
    Od: madzia <m...@g...pl>

    Moje pytanie dotyczy art. 138 kpa . Czy organ odwolawczy wydajac
    decyzje kasacyjna powoduje usuniecie decyzji uchylonej z obrotu
    prawnego ?? czy uchylona decyzja ma byc nadal wykonywana ?

    Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego - Ośrodek Zamiejscowy w
    Białymstoku
    z dnia 25 marca 1999 r.
    SA/Bk 73/98
    Decyzja kasacyjna, czyli uchylenie decyzji organu I instancji przez
    organ odwoławczy i przekazanie jej do ponownego rozpatrzenia temu
    organowi nie jest rozstrzygnięciem merytorycznym i nie oznacza
    wstrzymania wykonania decyzji organu I instancji.

    Czy zgadzacie sie z takim rozstrzygnieciem ??? Jaka jest wasza
    interpretacja tego przepisu ?

    Czekam na opinie
    Z gory dziekuje :)

  • 2. Data: 2006-02-20 06:56:20
    Temat: Re: art 138 kpa
    Od: "Leszczak" <s...@g...pl>

> [...]
    > organowi nie jest rozstrzygnięciem merytorycznym i nie oznacza
    > wstrzymania wykonania decyzji organu I instancji.

    Zgodzić się trzeba z tym, że "uchylenie" to nie to samo co "wstrzymanie
    wykonania" - to drugie wszak odnosi się do decyzji prawomocnych, które
    wykonaniu podlegają ale z jakichś względów się to odwleka. Uchylenie nie
    jest też rozstrzygnięciem merytorycznym, ponieważ nie ustala sytuacji
    prawnej adresata decyzji tylko stwierdza, że ustalenie organu I instancji
    nie jest możliwe do utrzymania w obiegu prawnym. Jeśli zrozumiałaś to w ten
    sposób, że mimo uchylenia zaskarżona decyzja podlega wykonaniu to oczywiście
    błąd, ale pewnie wynika z wyjęcia z kontekstu tego fragmentu tezy wyroku
    NSA. Chodziło im moim zdaniem tylko o to, że "uchylenie" i "wstrzymanie
    wykonania" to nie to samo i nie może to być zamiennie stosowana instytucja
    dla jednej i tej samej decyzji ze względów w/w.

    pzdr Michał.

  • 3. Data: 2006-02-20 12:45:57
    Od: Michał Wilk <m...@o...pl>

    Użytkownik "Leszczak" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Zgodzić się trzeba z tym, że "uchylenie" to nie to samo co "wstrzymanie
    > wykonania" - to drugie wszak odnosi się do decyzji prawomocnych, które
    > wykonaniu podlegają ale z jakichś względów się to odwleka.

    Do prawomocnych?? Wstrzymac wykonanie mozna zarowno decyzji nieprawomocnej a
    ostatecznej, jak i decyzji nieostatecznej! A w postepowaniach na podstawie
    kpa to nawet zasada jest wzgledna suspensywnosc

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 4. Data: 2006-02-20 13:00:00
    Od: "Leszczak" <s...@g...pl>

    > Do prawomocnych?? Wstrzymac wykonanie mozna zarowno decyzji nieprawomocnej
    > ostatecznej, jak i decyzji nieostatecznej! A w postepowaniach na podstawie
    > kpa to nawet zasada jest wzgledna suspensywnosc

    Przepraszam, nie włączyłem 5 klepki jak to pisałem, moja wina. Pozostałą
    część posta postanawiam utrzymać w mocy :>

    pzdr Michał.