    From: Michal Bien <m...@w...uw.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: aparat cyfrowy HP, pekniety LCD, rekojmia/gwarancja?
    Date: Tue, 01 Mar 2005 14:45:38 +0100
    Sender: m...@b...onecik.pl

    <r...@n...pl> wrote:

    > 1) Jest aparacik cyfrowy HP Photosmart M307. Pewnego pieknego,
    > pozyczylem). Aparat nie nosi >>zadnych<< sladow
    > uderzenia/upuszczenia/innych uszkodzen mechanicznych, poza,
    > oczywiscie, peknietym wyswietlaczem LCD (do tego w pelni sprawny).

    1. Zanim wdasz sie w ewentualny spor ze sprzedawca porozmawiaj
    jeszcze raz na spokojnie ze znajomym jak to w rzeczywistosci wygladalo
    - ludzie maja tendencje do wybielania sie. Powiedz mu po prostu, ze jesli
    ekpertyza wykaze jednak jako powod uszkodzenie mechaniczne - narazi Cie na
    dodatkowe koszty.

    > 2) Nie posiadam dowodu zakupu ww. aparatu, dostalem go jako prezent.
    > Poza tym mam wszelkie papierzyska/wyposazenie itd.

    Zakladam ze bedziesz reklamowal w sklepie gdzie go kupiles.
    W wiekszosci gwarancja zawiera zastrzezenie ze jest niewazna bez dowodu
    zakupu. Mozna sie spierac co do jego skutecznosci w takim przypadku - karta
    gwarancyjna zawierajaca pelne dane - date sprzedazy, numer seryjny,
    pieczec i podpis -> nawet gdybt Ci nie ufano sklep moze jednoznacznie dojsc
    daty zakupu - przeciez przez 5-6 lat ma obowiazek przechowywania dokumentow
    ksiegowych zwiazanych z opodatkowaniem.
    W sytuacjach niespornych gwarant bez problemu przyjmie sprzet z taka
    dokumentacja nawet baez paragonu/faktury. Tu moze byc inaczej i w razie
    czego nie ma zastanawiac sie nad nieskutecznoscia tego zapisu, a skorzystac
    z ochrony ustawowej w trybie zgodnosci z umowa - jesli temperatura
    skladowania dla tych aparatow wynosi do -30 to jestes IMO na silnijszej
    pozycji niz przy gwarancji.

    > 3) Gwarancja jest w miare standardowa, ze zwyklym wylaczeniem
    > uszkodzen mechanicznych.

    Przy zalozeniu ze jest tak jak piszesz nie sluchaj bzdurnych glosow
    ze jakiekolwiek uszkodzenie wyswietlacza jest uszkodzeniem mechanicznym.
    W koncu to jest LCD.

    > Na jakiej podstawie moge probowac wnosic o bezplatna wymiane/naprawe?
    > gwarancja?

    Jw - w czytaj sie w gwarancje czy nie ejst korzystniejsza od ochrony
    ustyawowej. Jesli tak mozesz probowac z niej skorzystac. W sytuacji spornej
    zostaje zawsze zgodnosc z umowa.

    > rekojmia?

    Od 01.01.2003 w obrokie konsumenckim zeszla smiercia nagla acz
    spodziewana ;)

    > w jaki sposob? ukryta wada materialowa? niezgodnosc towaru z umowa (nie
    > spelnia specyfikacji producenta)?

    Jak najbardziej w trybie art. 8 ust. 1, zanim pojdziesz do sklepu
    zapoznaj sie z cala ustawa a najlepiej poczytaj co nieco na stronach
    federacji konsumentow itp - jesli nie jestes prawnikiem bedzie to dla
    Ciebie bardziej jasne niz sama sucha ustawa.

    > Jakie szanse?

    Spore. I nie sluchaj defetystow ;)
    Jesli sprzet ma mniej niz pol roku to wrecz masz domniemania uszkodzenia
    z powodu wlasciwosci towaru, jak wiecej to w praktyce tez sprzedawca
    podpiera sie ekspertyza bez wymogu dostarczenia stosownej przez konsumenta.
    Inna sprawa ze ci "eksperci" oplacani przez sprzedawcow potrafia pisac
    takie zeczy ze ...szkoda nawet pisac.

    > Jezeli rekojmia co z brakiem dowodu zakupu (na karcie
    > gwarancyjnej sa wszystkie dane i pieczatka sprzedawcy, zdobycie samej
    > faktury moze byc mocno problematyczne)?

    Nie rekojmia a zgodnosc z umowa. W tym przypadku brak faktury nie
    jest problemem - prawidlowo wypelniona karta gwarancyjan stanowi
    dostateczny dowod zakupu - masz wskazana date sprzedazy, placowke a
    wszystko poswiadczone jest pieczecia i podpisem sprzedawcy.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    mailto:m...@m...uw.edu.pl #GG:351722 #ICQ:101413938