    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: allegro.pl - a usługa sprzedazy na rzecz os 3
    Date: Thu, 23 Nov 2006 10:26:45 +0100

    On Thu, 23 Nov 2006, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik <l...@v...pl> napisał
    [...o zleceniu sprzedaży produktów obcej firmy...]

    > Istnieje tu kilka problemów. po pierwsze - o ile się nie mylę - zabrania tego
    > regulamin ALLEGRO.

    Nie mam pytań i rozumiem że zamyka to sprawę prawidłowości takich
    działań. Ale jako że grupa jest dyskusyjna :) pozwolę sobie na
    podywagowanie nad kolejnym elementem:

    > Po drugie istnieje realne niebezpieczeństwo, że ktoś to
    > potraktuje jako firmanctwo, co jest przestępstwem z kodeksu karnego
    > skarbowego.

    Wyrażam sprzeciw!
    Firmanctwo IMO polega na "ukrywaniu" faktu że realizator zlecenia (czy
    innej umowy) wykonuje ją w czyimś imieniu, na czyjąś rzecz albo czyjś
    rachunek, a z opisu jeszcze to nie wynika: IMO jeśli będzie jasne
    że sprzedawca wystawia czyjeś przedmioty (i będą podane oba podmioty,
    czyli kto sprzedaje i czyje sprzedaje) to trudno się do firmanctwa
    przypasować, mam rację czy nie?

    Osobna sprawa, to jaka bedzie to umowa i jakie będą konsekwencje jej
    zawarcia i wykonania.
    Z pytania rozumiem że wystawiający nie chce być sprzedawcą (czyli
    kimś kto towar *kupuje* i sprzedaje *jako swój*).
    Najwyraźniej nie chce również być komisantem - który na czyjąś
    rzecz lub rachunek sprzedaje towar *we wlasnym imieniu*.
    Pisze "zlecenie"... no tak.
    Ale zlecenie ma m.in. taką szczególną formę, która sama w sobie jest
    umową nazwaną: agencję.
    Definicja (z KC):
    Art. 758. §
    1. Przez umowę agencyjnš przyjmujšcy zlecenie (agent)
    zobowišzuje się, w zakresie działalnoœci swego przedsiębiorstwa,
    do stałego poœredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu
    z klientami umów na rzecz dajšcego zlecenie przedsiębiorcy albo
    do zawierania ich w jego imieniu.

    Pasuje jak ulał do opisywanego przypadku :)
    Tyle, że tam są słowa "w zakresie".
    Po prawdzie nie natknąłem się na jakiś wyrok lub wykladnię (jak ktoś
    ma to poproszę), ale wychodzi mi że przyjmujacy takie zlecenie jest
    z mocy przepisu przedsiębiorcą!
    A nie wiem, czy pytający tego chciał.

    > Po ostatnie wreszcie, jak przez przypadek towar do klienta nie
    > dojedzie, to Ty zostaniesz pociągnięty do odpowiedzialności,

    ...to się nazywa "ryzyko gospodarcze" i pasuje do kodeksowej
    wzmianki o przedsiębiorcy :)

    BTW: podana przez Ciebie metoda "z nowym kontem" IMO nadal spełnia
    wymogi szczególnej formy zlecenia nazywanej "agencją".

    pzdr, Gotfryd