  • 1. Data: 2005-09-27 19:28:46
    Temat: alimenty - pytanie
    Od: "Szerszen" <s...@t...pl>

    mam pytanie co do wyplacania alimentow

    wiem ze bylo ograniczenie do 26 roku zycia, lub kontynuacji nauki,
    ewetualnie podjecia pracy zawodowej i przekroczenia jakiejs tam kwoty na
    czlonka rodziny, kiedy to alimenty byly wyplacane przez zus jak rodzic sie
    migal od placenia

    mam pytanie czy to tyczy sie rowniez teraz, kiedy alimenty sciaga komornik,
    kiedy juz nie ma funduszu alimentacyjnego?

    pytam sie bo komornik na pytanie czy nalezy doniesc zaswiadczenie o
    zarobkach, stwierdzil ze nie jest to wymagane

  • 2. Data: 2005-09-27 20:31:05
    Temat: Re: alimenty - pytanie
    Od: Filar <f...@p...fm>

    komornik jest od tego zeby sciagac alimenty a nie kwestionowac ich
    wysokosc lub zasadnosc, jesli ktos z rodziny na ktorego sa zasadzone
    alimenty zaczyna zarabiac to wnisek o ponowne ustalenie kwoty alimentow
    kieryje do sadu osoba placaca alimenty, jesli tego nie zrobi to
    obowiazuja one we wczesniej zasadzonej kwocie i ew terminie.
    Nie wiem czy dobrze mowie, ale chyba jest tak ze jak nie ma terminu
    koncowego alimentow to trzeba placic teoretycznie w nieskonczonosc i nie
    wazne ze sie uczy lub ma wiecej niz 26 lat. O ustanie alimentow tez
    trzeba chyba wnioskowac, ale tego nie jestem pewien.

  • 3. Data: 2005-09-28 11:16:15
    Od: SzerszeN <s...@t...pl>

    Filar wrote:

> [...]
    > wazne ze sie uczy lub ma wiecej niz 26 lat. O ustanie alimentow tez
    > trzeba chyba wnioskowac, ale tego nie jestem pewien.

    ktos to moze potwierdzic lub zaprzeczyc lub ewentualnei cos jeszcze
    ciekawego dodac?

  • 4. Data: 2005-09-28 12:28:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    SzerszeN napisał(a):

    > ktos to moze potwierdzic lub zaprzeczyc lub ewentualnei cos jeszcze
    > ciekawego dodac?

    Alimenty trzeba płacić do momentu usamodzielnienia się dziecka,
    zazwyczaj wiąże się to z ukończeniem szkoły lub studiów.

    Niemniej jednak nieprawdą jest, że trzeba wystąpić o ustalenie
    wygaśnięcia obowiązku alimentacyjnego. Po ustaniu przesłanek na
    podstawie których alimenty się należały (ukończenie szkoły i rozpoczęcie
    pracy) ten kto je płacił, może tego zaprzestać.

    Ustalenie wygaśnięcia na drodze sądowej przydaje się jedynie w
    sytuacji, jeśli strona na rzecz której alimety są przyznane, twierdzi,
    że nadal się jej należą. Ma ona w ręku wyrok, na podstawie którego może
    prowadzić egzekucję. Komornik nie wstrzyma egzekucji na tej podstawie,
    że dłużnik stwierdzi, że aliemnty nie należą się. Podstawą do
    zaprzestania egzekucji, wbrew woli wierzyciela, może być właśnie
    postanowienie sądu o ustaniu obowiązku alimentacyjnego.

    Nie trzeba się spieszyć ze składaniem pozwu o stwierdzenie ustania
    obowiązku, ponieważ można to zrobić z datą przeszłą. Na przykład ojciec
    z córką uzgodnili, że w 2002 roku, kiedy to latorośl ukończyła szkołę,
    ojciec przestanie już płacić alimenty. Zazwyczaj w życiu nie potrzeba do
    tego celu osobnego wyroku. Może się jednak zdarzyć, że w 2005r. córka
    chciałaby pójść do komornika i egzekwować alimenty za lata 2002-2005.
    Komornik egzekucję rozpocznie, ponieważ na wyroku nie jest napisane do
    kiedy obowiązek alimentacyjny istnieje. Jednak ojciec ma możliwość
    złożenia choćby dopiero w 2005r. pozwu do sądu z wnioskiem o
    stwierdzenie ustania obowiązku alimentacyjnego już w roku 2002, przez co
    egzekucja komornicza za okres 2002-2005 może być zablokowana.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2005-09-28 12:55:20
    Od: SzerszeN <s...@t...pl>

    Liwiusz wrote:

    > Zazwyczaj w życiu nie potrzeba do
    > tego celu osobnego wyroku. Może się jednak zdarzyć, że w 2005r. córka

    rozumiem ze to po stronie placacego alimenty jest wystapienie o ustanie
    obowiazku alimentacyjnego

    akurat w interesujacym mnie przypadku, porozumienie nie wchodzi w
    rachube chocby z tego powodu, ze ojciec grozi corce ze jesli nie
    przestanie pobierac alimentow to nasle na nia swoich kolesi

> [...]
    > stwierdzenie ustania obowiązku alimentacyjnego już w roku 2002, przez co
    > egzekucja komornicza za okres 2002-2005 może być zablokowana.

    i co w takim wypadku?
    co w przypadku kiedy sie okaze ze od jakiegos okresu corka uczaca sie na
    studiach dziennych zarabia wiecej niz powinna?
    czy to oznacza ze za jakis tam okreslony okres bedzie musiala te
    alimentu zwrocic?

    dziki za konkretne informacje

  • 6. Data: 2005-09-28 13:23:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    SzerszeN napisał(a):

    > rozumiem ze to po stronie placacego alimenty jest wystapienie o ustanie
    > obowiazku alimentacyjnego

    Zazwyczaj tak się to odbywa w praktyce. Strona przyjmująca alimenty
    zawsze może z nich zrezygnować, jeśli uzna, że już się jej nie należą.

    > akurat w interesujacym mnie przypadku, porozumienie nie wchodzi w
    > rachube chocby z tego powodu, ze ojciec grozi corce ze jesli nie
    > przestanie pobierac alimentow to nasle na nia swoich kolesi

    Przykra sprawa.

> [...]
    > studiach dziennych zarabia wiecej niz powinna?
    > czy to oznacza ze za jakis tam okreslony okres bedzie musiala te

    Nie sądzę, żeby sąd się zdecydował na nakazanie córce zwrot
    alimentów za czas, kiedy studiowała dziennie, oznaczałoby to, że za ten
    okres nie należą się jej alimenty w ogóle, co jest raczej nieprawdą. Jak
    córka jest na studiach dziennych, to jej to nie grozi.

    Jeśliby jednak zarabiała "dużo", ojciec może wystąpić do sądu o
    zmniejszenie alimentów, jednakże nie z datą wsteczną. To są dwie różne
    sprawy (ustanie oraz obniżenie/podwyższenie alimentów). Sąd nie może
    uznać, że alimenty nie należały się, bo były za duże. Ilekolwiek by nie
    zarabiała, to praktycznie jakaś choćby niewielka kwota alimentów się
    należała, więc obowiązek nie mógł ustać. Jeśli ojciec twierdzi, że
    alimenty były za wysokie, to mógł w odpowiednim czasie złożyć pozew o
    obniżenie ich wysokości. Teraz to już (chyba) "po ptokach".

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 7. Data: 2005-09-28 13:51:42
    Od: SzerszeN <s...@t...pl>

    Liwiusz wrote:

    > należała, więc obowiązek nie mógł ustać. Jeśli ojciec twierdzi, że
    > alimenty były za wysokie, to mógł w odpowiednim czasie złożyć pozew o
    > obniżenie ich wysokości. Teraz to już (chyba) "po ptokach".

    dzieki serdeczne, teraz juz wiem wszystko co porzeba

    najsmutniejsze w tym wszystkim jest to ze lach cmentarny grozi wlasnemu
    dziecku, i to ze jak bedzie na tyle bystry albo ktos w jego otoczeniu
    bedzie bystry, to moze w przyszlosci pozwac ja o alimenty jesli bedzie w
    "trudnej sytuacji"

    przy okazji jeszcze zapytam, czy istnieje jakas mozliwosc unikniecia
    potncjalnego placenia alimentow na takiego rodzica?

    czy np zgloszenie doniesienia na policje o grozbach karalnych ze strony
    ojca pod adresem corki, moze byc pomocne w przyszlosci przy okazji
    takiej rozprawy o alimenty

  • 8. Data: 2005-09-28 15:29:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    SzerszeN napisał(a):

    > przy okazji jeszcze zapytam, czy istnieje jakas mozliwosc unikniecia
    > potncjalnego placenia alimentow na takiego rodzica?

    Nie ma sposobu, który by zabezpieczał w 100% przed taką sytuacją.

    > czy np zgloszenie doniesienia na policje o grozbach karalnych ze strony
    > ojca pod adresem corki, moze byc pomocne w przyszlosci przy okazji
    > takiej rozprawy o alimenty

    Przeszukałem przed chwilą KRiO w części dotyczącej obowiązku
    alimentacyjnego. Obowiązek alimentacji dzieci wobec rodziców może zajść
    tylko wtedy, jeśli rodzic(e) znajdą się w niedostatku. Nie znalazłem
    paragrafu, który by umożliwił dzieciom uchylić się od tego obowiązku,
    nawet jak rodzic zachowuje się w nieprawidłowy sposób w stosunku do
    dziecka.

    Jedyne co mi teraz przychodzi na myśl to art. 5 kc "Nie można czynić
    ze swego prawa użytku, który by był sprzeczny ze społeczno-gospodarczym
    przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami współżycia społecznego. Takie
    działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za wykonywanie
    prawa i nie korzysta z ochrony."

    Niemniej jednak radzę nie martwić się na zapas :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 9. Data: 2005-09-28 17:00:04
    Od: "Szerszen" <s...@t...pl>

    > Niemniej jednak radzę nie martwić się na zapas :)

    jeszcze raz piekne dzieki :)

  • 10. Data: 2005-09-28 17:52:36
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Liwiusz wrote:

    > Nie ma sposobu, który by zabezpieczał w 100% przed taką sytuacją.

    Owszem jest. Art. 148 kk :)

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>