  • 1. Data: 2004-02-24 00:08:15
    Temat: alimenty
    Od: "dominika" <d...@l...pl>

    Mam pytanie
    czy jest mozliwosc prawnego wyrzeczenia sie wlasnego brata z pociagnieciem
    wszystkich skutkow?
    Chodzi mi tu o moz.liwosci alimentacyjne, w przypadku gdy jest on
    notorycznym alkoholikiem?

    W chwili obecnej utrzymywany jest przez rodzicow, czy w chwili ich smierci
    obowiazek alimnetacyjny przechodzi na rodzona Siostre?

    /Dodam tyle, ze Brat ma ponad 46 lat i nie ma prawa do zasilku, poniewaz nie
    przepracowal wymaganego czasu/

    Dziekuje

  • 2. Data: 2004-02-24 07:32:56
    Temat: Re: alimenty
    Od: "SQLwysyn" <s...@w...pI>

    Użytkownik "dominika" <d...@l...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wszystkich skutkow?
    > Chodzi mi tu o moz.liwosci alimentacyjne, w przypadku gdy jest on

    Nie ma takiej możliwości prawnej.

    --
    SQLwysyn
    370HSSV-0773H

  • 3. Data: 2004-02-24 14:08:32
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "SQLwysyn" <s...@w...pI> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "dominika" <d...@l...pl> napisał w
    wiadomości

    > Nie ma takiej możliwości prawnej.

    Teoretycznie jest - w drodze przysposobienia całkowitego - następuje wówczas
    zerwanie wszelikch więzi prawnych z dotychczasową rodziną biologiczną -
    nawet nowy akt urodzenia. Ale w powołanym wyzej przypadku to absolutnie
    czysta teoria... gdyż przysposobic mozna tylko małoletniego.

    ____________
    RF

  • 4. Data: 2004-02-24 14:31:32
    Od: "Jacek Placek" <j...@g...pl>

    dominika <d...@l...pl> napisał(a):

> [...]
    > obowiazek alimnetacyjny przechodzi na rodzona Siostre?
    >
    > /Dodam tyle, ze Brat ma ponad 46 lat i nie ma prawa do zasilku, poniewaz

    Teoretycznie jest taka mozliwosc. Art. 128 kro przewiduje obowiazek
    alimentacji ze strony krewnych w linii prostej i rodzenstwa. Ale sad orzeka
    taki obowiazek naprawde w wyjatkowych wypadkach, np. gdyby brat ulegl
    ciezkiemu wypadkowi i nie mogl starac sie o rente czy inne swiadczenia z
    ubezpieczenia spolecznego. Nie mialby wtedy zadnych srodkow utrzymania i
    zasady wspolzycia spolecznego wymagalyby wsparcia brata. Ale w
    przedstawionej sytuacji nie ma takich obaw. Fakt, ze brat nie pracuje, nie
    ma zadnego majatku jest wylacznie jego 'zasluga' i nie mozna obciazac
    krewnych obowiazkiem utrzymywania go.
    JP

  • 5. Data: 2004-02-24 14:47:32
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek Placek" <j...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:c1fn84$4ud$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > przedstawionej sytuacji nie ma takich obaw. Fakt, ze brat nie pracuje, nie
    > ma zadnego majatku jest wylacznie jego 'zasluga' i nie mozna obciazac

    Właściwy byłby tu art 134 - rodzeństwo może uchylić się od obowiązku, gdyby
    wiązało się to ze zbyt duzym obciażeniem. Natomiast decydujacym jest to czy
    brat znajduje się w niedostatku, a to z jakiego powodu ma znaczenie
    drugorzędne. Nie można uchylić się od obowiązku alimentacyjnego z uwagi na
    zasady współzycia społecznego.

    ____________
    RF

  • 6. Data: 2004-02-24 15:04:46
    Od: "Jacek Placek" <j...@g...pl>

    Falkenstein <r...@g...pl> napisał(a):

    > Natomiast decydujacym jest to czy
    > brat znajduje się w niedostatku, a to z jakiego powodu ma znaczenie
    > drugorzędne.

    Drugorzedne.. a jednak zaden szanujacy sie sad nie orzeklby alimentow na
    rzecz doroslej osoby, ktora jest zdolna do pracy, a swoich
    usprawiedliwionych minimalnych potrzeb (niedostatek) nie moze zaspokoic z
    wlasnej winy. Ocenia sie nie tylko fakt pozostawania w niedostatku, ale i
    przyczyny takiego stanu rzeczy i mozliwosc podjecia pracy istniejaca po
    stronie 'uprawnionego'.
    Czy spotkales sie w praktyce z takim orzeczeniem? Pytam z ciekawosci, bo ja
    nie znam zadnego. SN tez z rzadka sie tym zajmuje i nawet nie pamietam
    konkretnego orzeczenia.
    JP